En väljares röst: retroaktivt barnbidrag/föräldrapenning för invandrare

Var och kampanjade idag och pratade med en man som först inte tänkte rösta. Det spelade ingen roll vad han tycker sa han. Vi pratade lite om det varpå jag frågade om han säg skulle rösta på mig, vad skulle han vilja att jag ändrar på.

Det första han då ifrågasatte var varför en invandrarkvinna med en massa barn fick typ 250 000 kr i bidrag direkt i klumpsumma som hon kommer hit. Jag frågade vad det är för bidrag han menade att hon får. Svaret var att hon dels får retroaktivt barnbidrag och retroaktiv föräldrapenning i klumpsumma för alla sina barn oavsett hur gamla de är.

Jag konstaterade att felinformation sprids som aldrig förr. Vandringssägnerna och myterna kring vårt bidragssystem är många. Detta är en av dem.

Ingen, varken svensk- eller utrikesfödd får barnbidrag retroaktivt, för tid man t ex inte varit i landet eller inte varit folkbokförd. Alla går under samma lagar och regler. När det gäller föräldrapenningen har reglerna ändrats för att förhindra att föräldraförsäkringen blir en kvinnofälla, särskilt för utrikesfödda kvinnor. De regler som infördes under Alliansregeringen funkar så att man måste ta ut 80 % av föräldrapenningen före barnet fyller 4 år, dvs högst 96 dagar får tas ut efter barnets fyraårsdag . Det betalas alltså inte ut några klumpsummor med pengar och dagarna tas ut när man de facto är hemma med barnet.

Tillägg: Efter valet 2014 har blocköverskridande förslag lagts om att anhöriginvandrare enbart ska kunna ta ut ett fåtal av de 450 dagarna efter barnets tvåårsdag, för att ytterligare begränsa möjligheterna att bli hemma länge med barn och öka incitamenten att komma ut på arbetsmarknaden. 

Hur som helst, jag berättade för honom hur det faktiskt ligger till och han såg förvånad ut men lite nöjdare ändå att det inte var så illa som han trott.

– Ok, sa jag. Är det något mer du funderar på?

– Ja, EU är helt åt h-e, sa han.

Vi pratade lite om EU, de fördelar jag ser med en fri inre marknad för företagare, för att köpa/sälja varor och tjänster, för hans dotter som kanske vill plugga i Europa när hon blir stor, om möjlighet att hjälpa varann vid katastrofer. Det han störde sig på mest var transporterna och de utländska långtradarchaffisar som kommer hit och inte följer lagen. Det har jag diskuterat många gånger och jag har två funderingar som jag delgav honom; dels skulle jag vilja se ett GPS-system som håller reda på alla långtradare, hur länge de har varit i landet osv så att de inte överträder lagen och dels så tror jag att polisen behöver mer resurser för att klara regelefterlevnaden.

Efter att hans dotter fått ett äpple och några godisar log han till och med och kanske, kanske finns det en möjlighet att han faktiskt också går och röstar den 14 september.

I så fall var den korta pratstunden avgörande för att han kanske vinner tillbaka tron på demokratin och kanske också hittar en kandidat att rösta på.

/Monica

Svar om förlängd skolplikt för nyanlända elever

Jag fick en fråga häromdagen hur man bättre kan hjälpa nyanlända ungdomar att lära sig svenska när man kommer hit under senare ungdomsår. Det är jätteviktigt att våra nyanlända svenskar får en bra start i skolan för att få en bra start på en framtid i Sverige.

Folkpartiet har därför tidigare lagt följande förslag:                                        

För elever som kommer till Sverige efter att de fyllt 12 år vill vi förlänga skolplikten till dess att målen i svenska i årskurs 9 är uppnådda eller tills att eleven fyller 18 år. En anledning till det är att av de nyanlända elever som kommer till Sverige efter skolstart och som är födda utanför Europa var det år 2011 endast 44 procent som blev behöriga till gymnasiet.

Det finns flera förklaringar till att dessa elever inte klarar grundskolan. Allt fler elever kommer till Sverige när de är äldre och allt fler kommer från länder med undermåliga skolsystem, såsom Somalia och Afghanistan.

Nyanlända elever som kommer till Sverige börjar ofta i förberedelseklass. Vårt mål är att nyanlända elever så fort som möjligt ska ingå i den ordinarie undervisningen. Ingen elev ska gå längre än ett år i förberedelseklass. Idag finns det en risk att elever hamnar i ett utanförskap genom att de alltför länge står utanför den ordinarie skolverksamheten.

Kunskaper i svenska är avgörande för elevens möjlighet att tillgodogöra sig andra skolämnen. Därför vill vi göra det möjligt att flytta tid från andra skolämnen till svenskundervisning. Denna möjlighet till så kallad prioriterad timplan ska vara möjligt det första året en nyanländ elev går i skolan. Föräldrar ska få tydlig information om elevens framsteg i svenska språket.

Regeringen anslår också 30 miljoner kronor per år i statsbidrag för att nyanlända elever i årskurs 6-9 ska kunna få mer undervisning i svenska språket, med tre timmar mer i veckan.

Det är en bit på väg men det finns mycket mer att göra. Svenska språket och ämneskunskaper är viktiga inslag i skolarbetet men vi har också en utmaning i skolan att kunna möta barn och ungdomar utifrån de trauman som de har upplevt under tiden av krig, terror och flykt och hjälpa dem bearbeta sina upplevelser.

Fortsätt fråga mig saker vetja. Jag är med i Mittmedias satsning #kandulova där kommunmedborgarna får ställa frågor till oss kommunpolitiker. Ta chansen! Klicka här så kommer du dit!

Ha en skön kväll!

Monica

På den 27:e dagen

En lång dag går mot sitt slut. 27 dagar kvar till valet.

Bäst idag var att träffa alla taggade borlängeliberaler på vår valupptakt men även de Allianskamrater som tillsammans vill fortsätta sitta i regering efter 14/9.

Jag tar med mig från dagen:

bild 11. Samtalet med Karl Hedin i Krylbo om branden i Västmanland, om hur det faktiskt brinner i i skogen varje år men att brandförsvaret då fungerar. Det gjorde det inte den här gången, samordningen var för dålig samt att brandkåren körde vilse. Det får ju inte bara ske tänker jag. Samtidigt tacksam att de äntligen fick bukt med branden. På bilden kan ni se hur branden spred sig och hur stort området till slut blev. Läskigt!

 

2. Möte med åkeriföretag i Avesta som kör 1 miljon mil per året i sin verksamhet. Den nya slitageavgiften, km-skatten, avståndskatten (alla olika benämningar av de röd-gröna) kommer att slå hårt mot åkerinäringens kunder. 14 kr/mil kommer avgiften att ligga på. Det blir i slutändan kunderna, dvs konsumenterna – vi,  som får betala det. Samtidigt innebär det att priserna blir högre i Sverige och konkurrenskraften minskar.

 

3.bild 2 Kampanj med Alliansen i Hedemora.  Här med Anna Eling från Folkpartiet i Hedemora och Carina Höglund, C.

4. Samtal med resturangägare som lagt sina expansionsplaner i malpåse för att de röd-grönas hot om höjning av arbetsgivaravgifter för unga och höjning av restaurangmomsen kraftigt begränsar de framtida planerna. En av restaurangägarna ville att vi skulle bli tydliga vilka de röd-gröna är. För att vara övertydlig: det är Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänstern som kraftigt vill begränsa företagarnas möjligheter att anställa unga och de vill höja restaurangmomsen till 25 % från dagens 12 %. Sedan fattar inte jag varför vi ska betala 12% i moms för en köttbit på affärn men så fort någon tillagar den på restaurang så ska vi betala 25% moms. Allt enligt röd-grönas verklighet om de vinner valet. Tar jag med mig samma köttbit för avhämtning, är det 12% moms. Nä, samma moms 12 % för samma mat!

5. Valupptakt: Idag har vi haft valupptakt med Borlängeliberalerna och vi är taggade 🙂

Jag har fortsatt krbild 3ysskampanjen med den skillnaden att nu är det fritt fram att affischera också. På huset sitter nu de här affischerna.

Må gott!

/Monica

 

 

 

 

Tio år till tio i topp! Jag är positiv!

Folkpartiet har i regeringen haft ansvar för skolan under åtta år. Men röster höjs nu att inget händer. Resultaten fortsätter att dala. Senast låg Sverige på plats 38 i den stora Pisa-undersökningen.

Att resultaten dröjer är inget konstigt. De elever som gick ut gymnasiet i våras, började i skolan 2002. Långt innan Jan Björklund blev skolminister. Lagda reformer har börjat gälla från 2011 och 2012. Reformer i skolan tar tid.

Jag är helt öv665x500_skolbarn5ertygad om att lagda reformer har vänt utvecklingen men den syns inte i mätningarna ännu. Jag är positiv, allt är inte nattsvart. Vi ser faktiskt en del positiva resultat redan nu:

  • Det genomsnittliga meritvärdet av avgångselevernas kursbetyg har ökat stadigt sedan alliansregeringen kom till makten 2006
  • Färre hoppar av gymnasieskolan
  • Fler elever väljer återigen ett andra tillvalsspråk
  • Fler elever väljer återigen mer avancerade kurser i matematik och naturvetenskap

Det ska vi vara glada för men vi är så klart inte på lång väg nöjda. Vi i Folkpartiet vågar tro på vår skolpolitik och hålla fast vid den.

Därför är vi inte rädda att utlova att Sverige inom tio år ska vara ett av världens tio bästa länder i de internationella kunskapsmätningarna!  

 För det krävs däremot några åtgärder till:

665x500_skola3

  • Höjning av lärarlönerna. Vi vill bygga ut antalet förstelärartjänster och föreslår ytterligare 10 000 tjänster
  • Lågstadielyft med mindre klasser och fler lärare/speciallärare
  • Frivilliga skriftliga ordningsomdömen för bättre lugn och arbetsro, för skolan att använda om man så vill. Det är läraren som bestämmer i klassrummet.
  • Betyg från årskurs 4 och tidiga insatser i skolan. Skolan ska fokusera på elevernas kunskapsresultat och ge varje elev tidigt stöd och stimulans. Därför behövs tidigare betyg och en tioårig grundskola med start från sex års ålder.

Men allra mest viktigt – att staten återtar ansvaret för skolan.

Kommunaliseringen har inneburit ett misslyckande, med dramatiskt ökade klyftor. Så kan det inte få fortsätta.

För att ge alla elever en bra skolgång bör staten ta tillbaka ansvaret för skolan. Landets 290 kommuner har inte kompetens att var för sig förbättra varsitt skolväsende.

/Monica

665x500_skola2

Tour of Politics – the beginning

Du är välkommen att följa med mig på min resa videoledes fram till den 14 september, se vad jag gör och hur det går. 34 dagar kvar till valet.

Jag kallar den här serien Tour of politics. This is the beginning.

 

 

Välkommen att hänga med!

Vilken fråga är viktigast för dig?

Vad vill du att jag ska jobba med i Riksdagen? Ta chansen och påverka mig som politiker. Gör din röst hörd!

Om du tycker någon annan fråga är viktigare, skriv gärna vilken.

 

Tack för din medverkan!

20140701-023324-9204893.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kryssa Monica till Riksdagen

Toppar fortfarande i Företagarnas kandidatundersökning

Företagarnaskandidatguide0808

Efter dryga två månader toppar jag fortfarande Företagarnas rankning av företagarvänliga riksdagskandidater.

Det är naturligtvis jätteroligt eftersom jag brinner för att förbättra villkoren för företagarna.

Här kan du läsa mer om vad jag vill förbättra för företagarna.

Jag önskar dig en fortsatt härlig fredagkväll!

/Monica

Löfvens tomma ord om barngruppernas storlek

Stefan Löfven lovade mindre barngrupper i sitt tal i Almedalen i söndags. Hur ser det då ut i socialdemokratiskt styrda kommuner? Tja, det ser inte så bra ut. Både Göteborg och Malmö snittar med 17,6 barn per grupp medan alliansstyrda Stockholm snittar strax under 15 barn (14,8) per grupp.

Hur ser det då ut i Borlänge? kan man undra. Tja, det ser ännu sämre ut där. 2010 låg Borlänge på 17,2 barn/grupp men den siffran har ökat till över 18 för 2013. Vi har från Folkpartiets sida länge drivit frågan att inrätta ett maxtak i enlighet med Skolverkets tidigare rekommendationer och vi liberaler fick senast ett nej från S under förra mandatperioden. Sedan dess har barngrupperna ökat i takt med att förskolekön växer.
Förra året behandlades en motion från KD med samma önskan, vilken jag drev hårt för Alliansens räkning i barn- och bildningsnämnden, och då blev svaret från den socialdemokratiska kommunledningen att:

1. Skolverket har inga rekommendationer om maxtak för barngruppernas storlek varför några sådana inte går att använda och att
2. barngruppernas storlek inte är ett reellt problem för barn är frånvarande av olika anledningar ändå pga sjukdom, ledighet osv. så barngrupperna skulle av den anledningen vara relativt sett bra i Borlänge.

På länken : DT: debatt om barngruppernas storlek kan ni läsa mer om vad Mari Jonsson, ordförande i Borlänges barn- och bildningsnämnd förra året ansåg om barngruppers storlek.
Bl a sade hon: – Små grupper med hög personaltäthet behöver inte betyda högre kvalité.
Det verkar bli en kovändning nu då när partiledaren lovar statsbidrag.

Kommunals S-klubb i Borlänge har även motionerat till Borlänge arbetarkommun i frågan och de vill gå ännu längre men där gick de bet. Klicka på länken för att läsa motionen: Kommunals S-klubb motion om minskade barngrupper

I min roll som förskole/skolpolitiker har jag mycket kontakt med föräldrar och med personal. Deras bild av barngrupperna är en annan. I min roll som förälder kan jag inte göra annat än att hålla med.
Personalen gör ett kanonjobb utifrån de förutsättningar som de har. Det framgår med tydlighet att om ska vi ha en förskola med den pedagogiska kvalitet som vi vill ha enligt vår ambitiösa läroplan, då behöver grupperna minskas på sina håll och som det verkar mest i de socialdemokratiska kommunerna. Det Löfvens partivänner inte fixat rent kommunalekonomiskt ska nu alltså lösas med statsbidrag.

I december tog Skolverket bort sina rekommendationer om maxtak med motiveringen att Sveriges kommuner är för dåliga på att följa dem. I stället har det införts att kommunerna ska utgå från barnens bästa och de ska göra en barnkonsekvensanalys när man sätter ihop grupperna. Tanken är att kommunerna ska se mer till gruppernas sammansättning och de behov som barnen har i stället för att stirra sig blinda på ett tak. Det låter bra om det funkar men frågan är om det räcker i den hårda kommunala prioriteringen. Skolverkets rekommendationer kan ni läsa mer om på bifogad länk.

Det som är intressant i Borlänges fall och med det motionssvaret som gavs förra året var att det faktiskt vid den tidpunkten fanns en rekommendation om maxtak, vilket vi från Alliansens sida hävdade men det hjälpte föga. Socialdemokraterna i Borlänge har inte heller en plan för att påbörja arbetet med att minska grupperna. Jag antar att de förlitar sig på att Löfven ska fixa den biffen.

Någon sade en gång att man inte ska kacka i sitt eget bo. Jag undrar om vi ska skicka lite dasspapper till Löfven. Städa upp på hemmaplan först om ni vill göra politiska poänger. Studera alliansstyrda Stockholm som ett praktexempel på vad som ska göras. Jag bokar gärna in ett besök hos Skolborgarrådet Lotta Edholm så ni får lära er. Här kan ni läsa om vad Lotta skriver kring minskande barngrupper i Stockholms förskolor.

Nu är jag för övrigt på plats i Almedalen. Första gången för mig och mina reflektioner kommer under veckan.

Må väl
Liberala hälsningar från Monica

20140701-023324-9204893.jpg<

Borlänge Kommunfullmäktige budgetdebatt

Vi har suttit här i fullmäktigesalen sedan kl 10. Jag har sagt mycket om hur vi i Folkpartiet tillsammans med Alliansen vill styra den här kommunen.
Här kan du lyssna på debatten.

Det jag har pratat om idag är att Folkpartiet vill:

* Ha Kommunal ekonomi i balans
* Ha Ordning och reda i finanserna
* Ha Kärngaranti där vi ifrågasätter alla investeringar och satsningar och gör avväganden gentemot vad som behövs göras i kärnverksamheten.
* Lägga 40,6 Mkr extra till barn och utbildning
* Lägga 36,1 Mkr extra till omsorgen

Vad gäller skolan tryckte jag på:
* Intensifiera arbetet med att öka måluppfyllelsen genom tidiga och riktade insatser i förskolan och grundskolan
* Höja lärarlönerna
* Uppmuntra etablering av friskolor i kommunen för att vässa den kommunala skolan
* Ge tydliga uppdrag till varje rektor som följs upp med mätbara mål
* I Borlänge ska det vara självklart att få förskoleplats inom lagstadgad tid.

Är idag dagen då en alliansbudget ska klubbas genom?

Over and out
/Monica

Aftonbladets valkompass, SVT:s valkompass och P4 Dalarnas kommunenkät

Fler undersökningar

Sakta men säkert betas de av, alla dessa valundersökningar som landar i e-posten och brevlådan.

Efter många om och men fick jag till slut svara på Aftonbladets Valkompass. Från början var Folkpartiet Dalarna och jag som toppkandidat inte med i deras urval men efter några telefonsamtal till Aftonbladet för att få veta mer och sedermera argumentera för vår sak så fick jag svara på undersökningen. De hade gjort fel i sitt urval….

Deras undersökning består av 37 frågor tillsammans med 20 snabbfrågor. Det som framför allt tar tid när det handlar om att fylla i dessa undersökningar är att jag gärna vill skriva kommentarer för att motivera mina svar. Jag hoppas att det kommer att ge mer vägledning för de väljare som ev är intresserade av att ta reda på mer om vad jag tycker.

Valkompassen

 

 

 

 

 

 

Igår och idag har jag svarat på SVT:s Valkompass. Den undersökningen består av 45 frågor av politisk karaktär med en bredare beskrivning av mig själv inledningsvis. Här kunde man också ange om den aktuella frågan var extra viktig. I den undersökningen fick man även svara på favoritfilm, favoritmusik, mat osv…   Jag konstaterar att de två undersökningarna har lite olika upplägg.

I lite över en vecka har jag också jobbat med att fylla i P4 Dalarnas kommunenkät vilken väldigt grundligt ville ha beskrivet vår kommunpolitik för äldreomsorg, skola, barnomsorg, företagande och näringsliv, kultur och fritid osv.

Nu säger jag godnatt och på återseende. Det har varit en hektiskt vecka med jobb, kommunfullmäktige, barn- och bildningsnämnd, tjänsteresa och en massa administrativt jobb.

Ha en riktigt trevlig midsommar!

/Monica