Allergiavdelningen Humlan – beslut om bevarande rivs upp av s, v, mp och ofa

Inför barn- och bildningsnämndens möte den 20 maj fick jag vetskap om att nedläggning av allergiavdelningen på förskolan Skräddaren i Skräddarbacken hade diskuterats i verksamheten. På mötet lyfte jag då frågan hur detta kommer sig då jag fått information att det finns barn som har fortsatt behov av allergianpassad förskola. Svaret jag då fick av skolchef var att det inte finns något behov och att det inte skulle vara några problem för de barn som är inskrivna på avdelningen att gå på vanlig förskoleavdelning.

Den 28 maj höll barn- och bildningsnämnden ett extrainsatt nämndmöte för att besluta om åtgärder för att få budget i balans för 2015. Som en besparingsåtgärd dyker då allergiavdelningen upp där förslag till beslut lyder:

”Anpassa allergiavdelningen till att även fungera som en vanlig förskoleavdelning för att minska föreskolekön”. 

Efter att jag inför mötet haft mer kontakt med olika människor motsatte jag mig det hela eftersom det faktiskt finns ett behov trots vad tjänstemännen säger. 3 av de befintliga barnen har fortsatt behov av allergiavdelning. Så med stöd av Alliansen motsatte jag mig detta och lade ändringsyrkande som i diskussion med majoriteten blev följande beslut:

”Bevara allergiavdelningen till förmån för allergiska barn samt se över möjligheterna att utöka antalet barn utan att det ökar risken för ohälsa pga allergier. ”

Hela tanken för mig är att det fortsatt ska vara möjligt att ta in andra barn på allergiavdelningen under förutsättning att det inte förvärrar allergin för de barn som redan är inskrivna där. Jag tror att det är smartare att ha EN förskoleavdelning med utbildad personal inom området i stället för att placera ut allergiska barn i ordinära verksamheter där det då läggs på den förskolepersonalen att hantera det.
Glädjen var stor men kortvarig. På nästa möte, barn- och bildningsnämndens arbetsutskott den 3 juni, hade majoriteten bestående av S, MP, V och OFA ändrat sig pga att det tillkommit ny information från tjänstemännen. 

Det tagna beslutet skulle rivas upp och beslut om ev allergiavdelningar ska tas av verksamheten, dvs tjänstemännen. Tjänstemännen hävdar fortsatt att det inte är några problem att placera ut barnen och facklig samverkan har redan skett med befintlig personal. På min fråga huruvida de har diskuterat det hela med föräldrarna fick jag svävande svar. Jag yrkade naturligtvis avslag men blev nedröstad. 

Efter mötet har jag talat med förälder till två av de allergiska barnen och han berättar att de har fått information via en papperslapp. Är det alltså så Borlänge kommun kommunicerar med föräldrar? Är det alltså så Borlänge kommun hanterar barn när det finns särskilda behov med i bilden? Föräldrarna menar att barnen kommer bli sjuka av att vistas i annan miljö och att det kommer visa sig i form av ökade sjukdagar för barnet och VAB-dagar för föräldrarna. De svävar i ovisshet i hela situationen och frågar MIG vad det är som pågår. Det undrar jag också: vad är det som pågår Borlänge? Skärpning!

Jag känner igen fenomenet att lägga över beslut till tjänstemännen/verksamheten. Det har hänt förr. Stängningen av Alsbäcks skola sköts över till tjänstemännen när vi politiker i oppositionen riskerade ta ett, enligt S, felaktigt beslut. Beslut om detaljerad fördelning av resurser har lagts ut på delegation till tjänstemän, så även delegation om tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd. Dessa två sistnämnda åtgärderna har föranlett revisionsfirman PWC att påpeka att politikerna i ökad grad har avhänt sig möjligheterna till ökad kontroll och delaktighet. 

Jag frågar mig vad vi politiker i slutänden ska besluta om. Det är ändock så att vi fritidspolitiker till slut sitter där med ansvaret för verksamheten vem som än tar besluten. Det blir löjeväckande att som fritidspolitiker fatta beslut om övergripande resurser till förskola, skola och gymnasium och sedan släppa viktiga beslut på delegation till tjänstemännen när fortfarande jag sitter med ansvaret. Det finns tre ord för det: tjänstemannastyre och demokratiskt underskott.

Skärpning Borlänge kommun!

Monica Lundin (fp)
2:e vice ordförande Barn- och bildningsnämnden

Idag känns det hopplö(s)t

Jag är ständig optimist. Jag tror på och lever för att hitta nya möjligheter. Jag lever efter deviserna ”Vad mer är möjligt?” och ”Hur blir det bättre än så här?” Men idag har en känsla av hopplöshet infunnit sig i mig.

Jag sitter på kommunstyrelsen och reflekterar över vad jag hör om den ekonomiska situationen i Borlänge kommun. För mars månad fortsätter driften att gå back med 71 mkr, på helår så är prognosen nästan 90 mkr. Det är omsorgsnämnden och barn- och bildningsnämnden som fortsätter att backa. 

Som 2:e vice ordförande vet jag mycket väl läget i barn- och bildningsnämnden och ser hur verksamhetsbudget och undervisningen urholkas av ökade kostnader för lokaler, kost och IT samtidigt som antalet barn ökar drastiskt och vår budgettilldelning har inte hängt med i den utvecklingen. Det är en ekvation som inte går ihop. Vi kan inte ha det så här längre. Har tjatat om driftsunderskottet sedan jag kom in i kommunfullmäktige 2006. Jämför vi Borlänge med andra jämförbara kommuner så lägger vi ca 30-40 mkr mindre utifrån vårt elevantal. 

Jag väntar med spänning på SKL:s översyn av kommunen som helhet men även för de två nämnderna i fråga. En fråga jag ställer mig så här rakt upp och ner är: Kan vi ha mer koncernsamverkan? Borlänges kommunala bolag går väldigt bra och kanske är det så att dessa bolag behöver leverera tillbaka till sina ägare, borlängeborna. 

”Det är ett tufft läge” säger Jan Bohman, kommunstyrelsens ordförande. 

Ja, det har det varit länge. 

Vad ska till för att vända allt det här? Vad ska till för att personal, barn och elever ska få den undervisning som de har rätt till? Jag blir mer och mer övertygad att vi behöver ha en statlig resurstilldelning till kommunerna. Det är för många kommuner i Sverige som inte klarar av uppdraget att vara huvudman och tilldela de resurser som krävs. Förstatliga skolan nu!!

Vad mer är möjligt? 

Hur blir det bättre än så här?

Tack och lov lyser solen!

En enda (s)tor offentlig sektor i välfärden… Vill du ha det så?

Sammanfattar diskussionen från gårdagens kommunfullmäktige med anledning av min interpellation till barn- och bildningsnämndens ordförande om att utöka alternativen i förskolekön för att komma tillrätta med förskolekön:

* 223 barn står i kö som vill ha plats idag.

* 127 familjer har inte fått plats inom 4 månader, av dessa har 51 familjer fått erbjudande men tackat nej. Kvarstår alltså 76 familjer som skulle kunna anmäla kommunen till Skolinspektionen!

* Jag konstaterar att det fortfarande är i augusti det är enklast att få plats.

* Förskolekön har varit ett problem i över 10 år, det var den frågan som gjorde att jag engagerade mig i barn- och skolfrågor.

* Kommunen är inte intresserad av att utveckla pedagogisk omsorg dvs dagbarnvårdare, kallades tidigare för ”dagmammor”.

* Kommunen är inte heller intresserad av att med avsikt bjuda in friförskoleföretag att etablera sig.

* Majoriteten, särskilt vänstern, drar fortfarande alla företag över en kam och ser dem/oss som människor som bara har vinst som drivkraft. Tragiskt! Vänstern säger att de inte vill ha vinster i välfärden, vilket också innebär att vi inte får in några nya fräscha medel i den här sektorn. Jag vill inte heller att riskkapitalbolag i välfärden ska ha möjlighet att erbjuda låg kvalitet men samtidigt sätta vinsten i skatteparadis. Det är en sak. Det är en helt annan att förbjuda alla vinstdrivande företag i välfärdssektorn, företagare som kämpar varje dag för att erbjuda hög kvalitet och som inte tar ut vinst alls utan ev vinst återinvesteras i verksamheten. Inte en tanke ägnas heller åt att man som företagare tar risker rent ekonomiskt, att man kanske har lån i ryggen som ska betalas, att man ofta ligger lägre i lön än om man varit anställd osv…  Med vänstern i välfärden får vi ingen mångfald utan en enda stor offentlig sektor som ska erbjuda välfärdssektor. Vill du ha det så? Själv säger jag NEJ till VÄNSTERN i välfärden. 

* Man ser det fortfarande som att det är kommunen som ska vara allenarådande den som erbjuder förskola och pedagogisk omsorg. 

* Jag efterlyser fortfarande, 11 år senare, nytänk inom förskoleplaneringen. 

* Hur kan vi göra och tänka annorlunda för att lösa den här situationen?

* Ordförande för barn- och bildningsnämnden påpekade i debatten att Folkpartiet Liberalerna och Socialdemokraterna är fundamentalt olika partier. Den beskrivningen har jag aldrig hört förut men jag tackar för det: jag är absolut inte socialist! Så tack för att du ger mig tillfälle att säga att jag är liberal 🙂

Eftersom Socialdemokraterna, bakbundna av Vänstern, inte gör det så sträcker JAG ut en hand till friförskoleföretag och bjuder in er till att ta en titt på Borlänge. Här finns utrymme att starta fler förskolor. Välkomna! 

 

Trevligt folk 2.0 i Borlänge

Har du sett filmen ”Filip och Fredrik presenterar Trevligt folk”? Det gjorde jag för några veckor sedan och den har inspirerat mig till att skriva och lämna in följande motion till kommande kommunfullmäktige på tisdag i Borlänge.

”Trevligt folk 2.0 i Borlänge kommun

Har ni sett filmen ”Filip och Fredrik presenterar: Trevligt Folk”? Detta dagens Borlänge och de människoöden som skildras i filmen bör inte gå någon förbi som är boende eller är engagerad i Borlänge kommun, vare sig man är invånare, går i skolan, tillhör personalen eller är politiker.

Filmen berör med både skratt och gråt men framför allt skickar filmen ett budskap om behovet av förståelse och samhörighet, hur omöjlighet vänds till möjlighet, hur svaghet vänds till styrka och att vi tillsammans kan genomföra allt bara vi har viljan, samt gör det medvetna valet att satsa, att förändra, att möjliggöra.

Dessa budskap ligger mig varmt om hjärtat som människa, företagare och liberal politiker. Dessa budskap har också en klockren anknytning till Borlänge kommuns antagna värdegrund som lyder:

  • Vi finns här för Borlängebon. Vi har fokus på vårt uppdrag. Vi är professionella och är trevliga i vårt bemötande.
  • Vi gillar utmaningar. Vi vågar tänka nytt och bidrar till förändring. Vi vill utvecklas och växa. Vi är stolta över vårt arbete.
  • Vi möter varje människa med öppenhet. Det innebär att vi visar respekt för alla vi möter. Vi har tilltro till människor och ser allas lika värde.

Jag utgår ifrån att filmen och parollen ”Trevligt Folk”, kommer användas i fortsatt extern marknadsföring av Borlänge, men jag ser också möjligheten i hur filmen kan användas internt inom Borlänge kommun.

Jag känner starkt för att den här filmen bör användas i det fortsatta utvecklingsarbetet/ värdegrundsarbetet i kommunen så att vi får spridning av filmens viktiga budskap men också att vi ökar förutsättningarna och förståelsen bland personal och politiker att verkligen kunna finnas här för alla Borlängebor. Jag vill också att vi inkluderar Borlänges barn och ungdomar i Borlänges förändringsarbete, det är trots allt de som är Borlänges framtid. Samtidigt behöver vi arbeta vidare på att hitta mötesplatser där människor med olika bakgrund träffas, pratar, umgås och bryter ny mark för ett Borlänge i ständig utveckling. Filmen kommer att visas i Sveriges riksdag. Vi borde inte vara sämre i Borlänge kommun.

Jag yrkar därför:

Att filmen ”Filip och Fredrik presenterar Trevligt Folk” visas för personal och förtroendevalda politiker samt på alla grund- och gymnasieskolor i Borlänge kommun.

Att visningen av filmen åtföljs av ett förändringsarbete t ex under parollen ”Trevligt Folk 2.0”, där diskussioner i open space, seminarie- eller workshopform kan ingå om hur vi skapar ett bättre Borlänge för alla, gärna med medverkan av några från filmen.”

 

Vad tror ni om det?

Mot nya mål! och ha en fortsatt skön söndag!

/Monica

Förslag om broddar till Borlänges pensionärer

Äntligen har vi fått vinter i Borlänge och med vinter kommer snö men även halka. Det omväxlande vintervädret kan göra det glashalt på många håll. Framför allt är det äldre människor som råkar illa ut när de halkar omkull. Förutom att satsa på väghållning finns det flera och billigare sätt att förebygga halkskador.

På flera håll i Sverige som t ex Göteborg, Haninge, Ängelholm och Säter får mantalsskrivna pensionärer i kommunerna broddar av kommunen, avgiftsfritt.

brodd-walking-sko2I Säter har projektet hittills varit en succé och kostat Säters kommun 200 000 kronor, varav drygt hälften går till inköp av själva broddarna. Detta ska jämföras med den totala samhällsekonomiska kostnaden som kan uppgå till miljontals kronor. Exemplet i Säter visar på att 2011 skadades 139 personer av fallolyckor. Den totala samhällskostnaden för dessa var 29 miljoner kronor, enligt Dalademokraten 16 januari 2015.

I Kungsbacka har man också genomfört försök med avgiftsfria broddar vilket dessutom utvärderats. I utvärderingen såg man att 10 % av de äldre har ökat sin fysiska aktivitet och att drygt 80 % av personerna bibehållit sin fysiska aktivitet under de två vintrar som studien varade. 70 % kände sig säkrare och tryggare med hjälp av broddarna när de vistades ute.

Att förebygga personligt lidande, smärta, oro och sjukvårdskostnader samtidigt som äldre uppmuntras att gå ut och bibehålla sin fysiska aktivitet med ordentliga halkskydd kan med andra ord spara jättelika belopp om vi kan undvika olyckorna i så stor utsträckning som möjligt.

Det här är en fråga som ligger oss liberaler varmt om hjärtat och vi är övertygade att ett sådant här projekt skulle vara lyckosamt för Borlänges äldre och även bidra till att minska de samhällsekonomiska kostnaderna för halkskador.

Jag lägger därför en motion till kommunfullmäktige i Borlänge på tisdag den 10 februari 2015 där jag yrkar:

Att avgiftsfria broddar till pensionärer, boende i Borlänge kommun, skyndsamt utreds och genomförs, gärna före vårens ankomst.

Vad tror ni om det?

Ha en fortsatt trevlig kväll!

/Monica

 

Interpellation Politisk (s)ekreterare

Här kan ni läsa en interpellation som jag kommer att lägga på kommunfullmäktige tisdag den 10 februari. Tycker ni det verkar rimligt?

Ha en fortsatt härlig dag!

/Monica

-”En konsekvens av hur politiken har förändrats med ökade krav på att vara närvarande.”

– ”Uppdraget som heltidspolitiker har blivit mer och mer omöjligt.”

Så beskriver Jan Bohman, i DT den 20/1 2015, bakgrunden till att kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat att anställa en politisk sekreterare i Borlänge kommun. En politisk sekreterare som ska tjäna det socialdemokratiska partiet i Borlänge. Den politiska sekreteraren ska underlätta situationen för socialdemokratiska heltidspolitiker.

Bland sekreterarens kommande uppgifter nämns kontakter med media, allmänhet och egna partimedlemmar, att skriva insändare, stötta förtroendevalda i arbetet med att spridapolitik, att sköta kontakter med partiet centralt, omvärldsbevakning och att arbeta med interpellations- och motionssvar.

Flertalet medlemmar i Folkpartiet i Borlänge har reagerat på beslutad tjänst och gjorda uttalanden i tidningen.

Med anledning av detta vill jag ställa följande frågor till Jan Bohman, kommunstyrelsens ordförande i Borlänge:

1. Hur motiverar du att Borlänges skattebetalare ska betala för den politiske sekreteraren när alternativet är att det socialdemokratiska partiet själva anställer och betalar lön för densamma?

2. Heltidspolitiker finns även från andra partier. Hur motiverar du att enbart en tjänst, som tjänar ett parti, inrättas?

3. Hur tänker du kring det demokratiska uppdraget för fritidspolitiker när situationen för en heltidspolitiker beskrivs som omöjlig och att politiker behöver vara mer närvarande?

24 mkr saknas för Borlänges elever och lärare

Idag har barn- och bildningsnämnden beslutat om verksamhetsbudget och sektorsplan för 2015. I samband med det lade jag följande protokollsanteckning.
”Folkpartiet tillsammans med Alliansen har de senaste åren lagt egna budgetförslag i kommunfullmäktige, budgetförslag som innehållit förstärkningar till skolan och omsorgen för att ta itu med de stora utmaningar som finns i dessa verksamheter. Alliansens budgetförslag har dock inte vunnit gehör. Vi lägger därför inte eget budgetförslag i nämnden men avstår inte heller i att delta i beslutet. Som nämndledamöter är vi ansvariga för verksamheten oavsett.

Jag vill dock med denna protokollsanteckning uttrycka min oro för det ekonomiska läget i Barn- och bildningsnämnden men också för Borlänge kommun i stort. Det framstår väldigt tydligt att majoritetsstyret i Borlänge inte prioriterar förskolan och skolan. Jag konstaterar återigen att barn- och bildningsnämndens verksamhet är underfinansierad, för år 2015 beräknas underskottet till 24 mkr för skolverksamheten. Detta beskrivs även av majoriteten själva, både i tjänsteskrivelse och sektorsplan. Dels tas ej hänsyn till hittills ökat antal barn och elever och dels saknas det även ekonomiska resurser för att bemöta det prognostiserade antalet tillkommande barn och elever under kommande budgetår. Gymnasieskolans fasta kostnader är också en stor utmaning.

Jag ser med stor oro på att efter flera år av effektiviseringar gå in i ett läge där besparingar återigen ska drabba Borlänges elever och skolpersonal. Vi ligger i ett läge där Borlänge kommun skulle behöva satsa mer resurser på att öka måluppfyllelsen och höja resultaten bland Borlänge elever, ett läge där vi skulle behöva höja lärarnas löner och öka möjligheterna till fortbildning för att bli en attraktiv arbetsgivare, ett läge där vi snarare skulle behöva tillskott än att återigen konstatera att verksamheten är underfinansierad. Det är uppenbart att majoritetsstyret i barn- och bildningsnämnden inte har lyckats övertyga sina partikamrater i kommunledningen.

Vi i Folkpartiet och Alliansen ser också med stort intresse fram emot slutsatserna i den lokal- och fastighetsutredning som genomförs där vi starkt ifrågasätter hyressättningen där Borlänge kommun har högre lokalkostnader än jämförbara kommuner, vilket också påverkar kostnaderna för barn- och bildningsverksamheterna. Det är även avgörande att nämnden ligger i framkant att söka alla statsbidrag som är möjliga att söka.

Vad gäller Barn- och bildningsnämndens sektorsplan ser jag ett stort behov att framöver arbeta mot färre mål både i nämnden och i hela kommunen, att vi inte sätter upp mål som redan är lagstadgade samt att vi verkligen tar en diskussion om vilka nyckeltal som vi ska använda och som på allvar styr verksamheterna. Det pågår ett arbete med ny strategisk plan för Borlänge kommun och jag ser det som nödvändigt att dessa synpunkter tas med i det arbetet. Det är heller inte godtagbart att andra nämnder och förvaltningar kan lägga ut mål på en annan nämnd utan kommunikation så där behövs också en bättre samordning framöver samt nämndens deltagande i sådana processer.”

En kommentar efter mötet från en allianskamrat var att jag var på hugget idag. Så när är jag inte det tänkte jag? Hi hi 🙂 Ja, jag är oftast på hugget, det blir lätt så när jag ser saker som jag tycker är tokiga.

Hoppas ni har haft en kanondag! Jag önskar er en fortsatt härlig vecka, trots underfinansierad skolverksamhet…. Vad mer är möjligt?
/
Monica

Laguppställning

Nu är Folkpartiet Borlänges laguppställning klar. Det är en ung grupp vi har inför kommande mandatperiod. Snittåldern är 44 år och det tycker jag känns väldigt ungt. Har inte räknat på förra mandatperioden men eftersom alla våra unga, förutom en som precis fyllt 17 och några som avsagt sig, har fått förtroendeuppdrag så känns det otroligt bra.

Så här blev vårt lag:
Kommunfullmäktige: Monica Lundin (gruppledare), Lars Ingvarsson (ordinarie), John Thornander (ersättare), Jaro Potucek (ersättare)
Kommunfullmäktiges valberedning: Lars Ingvarsson (ordinarie), Monica Lundin (ers.)
Kommunstyrelsen och serviceutskott: Monica Lundin (ordinarie)
Barn- och bildningsnämnden/arbetsutskott/2:e vice ordf: Monica Lundin (ordinarie)
Omsorgsnämnden: John Thornander (ersättare)
Arbetsmarknad- och socialnämnden: Jaro Potucek (ersättare)
Miljönämnden: Jonna Stenberg (ersättare)
Byggnadsnämnden: Arne Lissmats (ordinarie)
Kulturnämnden/au: Björn Kruse (ordinarie)
Fritidsnämnden: Fredrik Bergqvist (ersättare)
Tunabyggen AB: Arne Lissmats (ersättare)
Borlänge Energi AB: John Thornander (ordinarie)
Hushagen AB: John Thornander (ersättare)
Framtidsmuséet: Magnus Jonsson (ersättare)
Gemensamma nämnden för alkohol, tobak, receptfria läkemedel: Andreas Hållberg (ersättare)
Revisionen: Andreas Åslin (ordinarie)
Nämndeman: Björn Andersson
Räddningstjänsten Dala Mitt: Lars Ingvarsson (ordinarie)
Valnämnden: Björn Kruse (ersättare)
Intresseföreningen Dalabanan: Monica Lundin (ersättare)
FINSAM: Jaro Potucek (ersättare)
Gode män, tätortsförhållanden: Arne Lissmats (ersättare)
Namnberedningen: Björn Kruse (ordinarie)
Värdegrundsberedningen: Lars Ingvarsson

Ingen dålig lista på uppdrag.

Nästa val har vi tänkt utöka våra antal platser i styrelser och nämnder. Vill du vara med då? Skulle det kännas kul att få vara med och påverka kommunens verksamhet? Att gå med redan nu bäddar för din framgång 2018 om du vill ha plats på valsedlar osv. Samtidigt har du en stor möjlighet att påverka vår liberala politik här i Borlänge.

Välkommen! och stort tack till alla som redan valt Folkpartiet och nu tagit plats i nämnd och/eller styrelse.

/Monica

TACK! för förnyat förtroende

Ikväll har vi haft nomineringsmöte för Folkpartiet i Borlänge och vi har bemannat de platser i nämnder och styrelser som vi får besätta inom Alliansens valtekniska samverkan.

Det är med stor tacksamhet och glädje jag kan berätta att jag ikväll har fått förnyat förtroende som gruppledare för Folkpartiet i Borlänge. Mina partikamrater har även givit mig förtroendet att få ordinarie plats i kommunstyrelsen, i dess serviceutskott och i barn- och bildningsnämnden med arbetsutskott, där jag kommer bli 2:e vice ordförande. Dessa uppdrag kommer tillsammans innebära att jag kommer ha möjlighet att jobba mer med politiken utan att försaka jobbet, eftersom jag blir arvoderad som fritidspolitiker på deltid. Det ska bli skönt att faktiskt känna att tiden finns efter tio år med mycket ideellt arbete på kvällar och helger.

Vi har stora utmaningar i Borlänge; att få fler i egenförsörjning, att få fler barn och unga som klarar målen i skolan, att korta förskoleköerna, att få ett bättre näringslivsklimat, att få fler som vill bo här. Det tillsammans med att skapa en stad där vi bryr oss om varann, oavsett vem vi är eller var vi kommer ifrån är grunden för det jag vill jobba för framöver.

Många yngre

Jag är också jätteglad över vår sammansättning i den politiska gruppen. Vi har fått en rejäl föryngring och vi har många nya krafter som tar plats i nämnder och styrelser. Stort grattis till alla som fått förtroendet!

Nyfiken?

Är du intresserad av att veta mer om oss? Vi kommer ha sammankomster efter jul där vi diskuterar liberalism, Folkpartiets politik och vad vi vill med Borlänge. Tveka inte att ta kontakt med mig eller vår förening borlange@folkpartiet.se

Ha det gott!

Liberala hälsningar från Monica

FB-profil_vivillmer

Har Borlängeborna fått det de ville?

Idag presenterade Socialdemokraterna sitt nya styre. De har bildat en vänstermajoritet tillsammans med Vänsterpartiet, Miljöpartiet och OFA (Omsorg För Alla).
Borlängeborna röstade för förändring, det kan vi konstatera. Är den här lösningen den förändring som Borlängeborna ville ha? Tveksamt. De enda partier som ökade av Borlänges partier var Miljöpartiet och Centern och det måste man säga var starkt gjort med tanke på Sverigedemokraternas framfart. Övriga partier minskade i mandat förutom Folkpartiet och KD. I besvikelsen över att inte öka tänker jag ändå positivt att vi troligen har kvar våra kärnväljare.

Hur aktiva har vi varit i eventuella förhandlingar?

En hand sträcktes ut från S till oss i Folkpartiet och vi diskuterade koalitionstanken på ett medlemsmöte. Vi kom fram till att det var värt att i alla fall sätta sig ner att diskutera för att se vad vi skulle kunna få ut av ett samarbete med S. Vi ser ju t ex möjligheterna med att skapa en så mycket bättre skola än idag. Men det är trots allt många runt FP-bordet som inte litar på sossarna och deras maktfullkomlighet och historien talar inte i deras favör. Vi resonerade dock som så att den största vinsten skulle vara att mildra vänstersvängen med en mittenkoalition. Så långt kom vi nu aldrig. Vi kom inte ens till en diskussion.

Vad blir konsekvenserna?

Jag är rädd att dagens överenskommelse kommer att innebära fortsatt NEJ till LOV (lagen om valfrihet). Dvs politiker ska bestämma på vilket äldreboende mormor ska bo när det är dags att flytta. Politiker ska bestämma vilken hemtjänst mormor ska använda. Jag är rädd att hotet om kommunalt veto mot friskolor rycker allt närmare. I de åtta år jag suttit i barn- och skolnämnden så är det ytterst få gånger S har sagt JA till en friskola. Friförskolan i Torsång är undantaget. Där räddades kommunen av friskolan eftersom man inte hade beredskap själv. Bye bye valfrihet 😦 Det är en sorgens dag.

Vad händer nu?

Folkpartiet fortsätter nu naturligtvis i opposition. Vi slipper sitta i knät på sossarna. Vi är fria att agera utifrån vår position. Vi kan inte få genom någon politik som Vänsterblocket är emot men vi kan som opposition ifrågasätta och granska och föra en jäkla massa liv om vi vill. Inte för att någon utanför det politiska rummet verkar se det. Ledsen att jag är lite uppgiven.. De senaste 4 åren tycker jag att vi har setts mycket i tidningar och sociala media och så men det belönar sig tydligen inte. Inte när det finns ett missnöjesparti med i leken. Jag funderar mycket på hur man ska nå ut till väljarna om man vill visa en seriös sida och inte bara komma med populistiska förslag. Otacksamt är det faktiskt med tanke på all tid som läggs ner.
Folkpartiet och Alliansen inleder nu diskussioner och förhandlingar om platser i nämnder och styrelser. Där har naturligtvis vi fyra partier olika önskemål, och det kommer jag berätta om när det är klart. Som jag ser det så kommer vi att lägga fram Alliansens förslag till budget senare i höst och det ska då bli intressant att se hur SD röstar. Vi får då se om Sossarna gjorde rätt att gå vänsterut för att inte ge vågmästarroll till SD.

Vad får vi se av SD framöver?

Borlängeborna har röstat för förändring. Det står klart. Med det kommer ansvar. Ansvar för SD att leverera. Ansvar att faktiskt redovisa hur de står i olika frågor. Hur kommer deras budget att se ut? Vad vill de göra i frågor som faktiskt är aktuella. I valet sade de nej till byggandet av ett islamskt center. En fråga som är stendöd. Ren populism med andra ord. I valet sade de självklarheter som mer pengar till skola och omsorg. Ja, det sade vi allihop. Saken är att vi andra har finansiering för det. Det ska bli jätteintressant att få studera SDs budget och förslag till lösningar. Hittills har jag bara hört gnäll och missnöje och jag inser att missnöjesröstare har hamnat där. Men vad och vilka har nästan 19% egentligen röstat på?

Hur kommer jag att agera?

Jag kommer att fortsätta läsa mina handlingar om vattentaxor och äldreomsorg, investeringsplaner och driftsunderskott. Jag kommer fortsätta lägga fritid på att förbereda mig inför mötena. Jag kommer fortsätta lägga förslag som jag anar kommer att röstas ner. Jag kommer att fortsätta ta skit från vänsterblocket över att Alliansen har styrt Sverige i 8 år. Jag kommer fortsätta strida för det jag tror på; valfrihet, en bättre skola i Borlänge, företagande och individens oändliga möjligheter. Jag kommer fortsätta driva på för att utrikesfödda ska lyckas bättre i skolan och snabbare komma i arbete. Jag kommer fortsätta min kamp för att Borlängeborna ska få det bättre. Tröstlöst. Ja. Otacksamt. Ja tydligen. Men jag fortsätter ändå. Det är väl det som kännetecknar en fritidspolitiker.

Till nästa val har jag varit aktiv i Borlängepolitiken 14 år. Kanske missnöjesröstarna har upptäckt mig då. Fast jag kanske inte är förändring nog? Förmodligen inte. Jag drar inga motdemonstrationer. Jag behöver inte kravallstaket eller polisbeskydd när jag talar. Jag är inte populist. Jag är folkpartist.
/
Monica