Stort TACK!

I morgon är det 14 dagar sedan valet och i veckan som var blev allt färdigräknat. Jag vill säga stort TACK! till alla som har valt att lägga sin röst på Folkpartiet och på mig.

Riksdagsvalet

2014 blev det år då jag gjorde en riktigt skarp satsning på riksdagsvalet, efter att jag blev vald till toppkandidat för Folkpartiet Dalarna i november 2013. Utmaningen var stor. Det visste vi. Folkpartiet i Dalarna har inte haft något mandat den senaste mandatperioden så vi var alla taggade att ta tillbaka det. Tyvärr gick det inte vår väg. Vi hade behövt en starkare rikstrend och ett bättre valresultat runt om i hela Dalarna för att klara det.

Stort tack för alla kryss! Det blev 508 st, motsvarande 8 %, och det känns fantastiskt att över 500 personer valt att sätta ett kryss framför mitt namn. Hade vi tagit ett mandat hade jag blivit personvald. Det tar jag med mig in i nästa valrörelse. För ja, jag kommer som det känns nu, att kandidera igen 2018. Huruvida FP Dalarnas medlemmar vill ha med mig på listan återstår att se. Under den mest hektiska tiden de senaste månaderna har jag valt att lägga företaget åt sidan, vilket blir kännbart nu när valrörelsen är över, men det är bara att sätta igång och jaga uppdrag.

Kommunvalet

Jag har varit aktiv som kommunpolitiker i Borlänge i 10 år och suttit i kommunfullmäktige sedan 2006. I år var första gången jag blev personvald till kommunfullmäktige och då till båda Borlänges valkretsar. I Borlänge samlade jag totalt 183 kryss, vilket motsvarande ca 16 % och det är jag otroligt glad och stolt över. TACK alla som röstat och tror på mig! Jag kommer att fortsätta som gruppledare och fortsätta att driva frågor om skola, företagande och en plats för alla i socialliberal anda. Vi hade hoppats på en ökning i mandat efter allt idogt arbete de senast 4 åren men vi kan konstatera att det arbetet inte synts eller gillats av väljarna.

Det ska bli spännande att se var pågående förhandlingar om kommunens styrning landar någonstans. Det här brevet kom igår från länsstyrelsen.

IMG_0130

Landstingsvalet

Jag kan konstatera att jag dragit hem 117 kryss i landstingsvalet utan att egentligen inte ha genomfört någon kampanj i dessa frågor. TACK även här! Tyvärr fick inte Borlänge-valkretsen något mandat, annars hade jag blivit personvald även här.

Innan godnatt

Så här 14 dagar efter valet har all tomhet nu lagt sig. Ni vet den där känslan när man planerat något länge och sedan genomför man det. Efteråt blir det lite av ett vakuum. Jag spenderade min första vecka med att sova, spendera tid med familjen och ragga jobb. Det har blivit lite av alla de sakerna de sista månaderna. Egentligen känns det som att valrörelsen pågått sedan i april, eftersom vi hade EU-val då också. Nu senaste veckan har jag raggat jobb och deltagit i några politiska möten, det politiska arbetet stannar inte av. Helst hade jag velat ligga på en strand någonstans, ta igen mig ännu mer och läsa böcker men det kan jag bara drömma om just nu.

Slutligen konstaterar jag att Folkpartiet gjorde ett katastrofval. Vi backade på alldeles för många ställen. På måndag kommer vi folkpartister i Boränge att samlas och inleda vår valanalys samt diskutera de ev utsträckta händer till kommunalt samarbete som kommit oss tillkänna då.

Valkampanjen #monicalundin2018 tar nu sin början och jag hoppas vi ses ute på gator och torg. Jag kommer fortsätta mina resor, studiebesök och samtal runt om i Borlänge och resten av Dalarna.

Fortsatt trevlig helg!
/Monica

Videoblogg: Min dag med Erik Ullenhag (fp)

9 september, 5 dagar kvar till valet.

Idag har vi haft besök av integrationsminister Erik Ullenhag.

Här kan du lyssna på vad vi har hittat på idag:

Har du bestämt dig hur du ska rösta? Undrar du över hur jag tänker kring någon särskild fråga? Tveka inte, kontakta mig!

God natt-hälsningar från Monica

Monicas Ice Bucket Challenge

Hej allihopa!

Tidigare i veckan fick jag utmaningen att skänka pengar till ALS-forskningen och Ice bucket Challenge.

Självklart antog jag utmaningen. Jag satte in pengar på http://www.neurogavan.se och så här blev det sedan när jag fick isvatten över mig: mina pojkar tyckte det var vääääldigt roligt 🙂

 https://www.youtube.com/watch?v=P8F6U3tJuBc

Ha en underbar dag!

/Monica

Dagens besök hos SRF och RFSL

SRF – synskadades Riksförbund och RFSL har jag ägnat mig mest åt idag.

bild 4På förmiddagen var vi ett gäng riksdagskandidater från Dalarna som träffade SRF för att diskutera synskadades syn på samhället, på vad som är bra och dåligt. Till att börja med fick vi prova att gå med käpp inne i Bragegallerian i Borlänge och det var en spännande upplevelse. Jag har aldrig tänkt på hur många blomlådor och vykortsställ som står där utanför affärerna 🙂 Dem gick jag naturligtvis in i men lyckades parera..

Sedan fick vi prova gå samma sträcka med ledarhund och vilken skillnad! Tricket var att lita till hunden, då gick det fort 🙂 Otroligt spännande att få prova på och att få diskutera de frågor som de brinner för. Det blev en hel del prat om kollektivtrafiken och gatuutformning, vilket jag jobbade med för ca 10 år sedan, och jag kan någonstans känna att vi borde ha kommit längre på de åren men det känns som att SRF får tjata och stampa på i samma hjulspår.

Här ovan ses jag med Molle, han hade tålamod den vovven!

Efter det gick jag förbi valstugan på sta’n, som står där men som vi inte riktigt har öppnat ännu.bild 3 Någon, troligen John Thornander, har ändå prytt valstugan med fina affischer eller vad säger ni? 😉

Kvällen ägnades åt politikerutfrågning på RFSL och jag fick från Folkpartiets sida beskriva vår HBT-politik. Vi i Folkpartiet vill att Sverige ska bli världens bästa HBT-land.

Nedan sammanfattar jag den rapport som släpptes vid Pridefestivalen i juli. Hela rapporten går att läsa här.

Folkpartiet vill:

  • att särskilda utbildningsinsatser görs för att stärka hbt-kompetensen inom hela rättsväsendet.
  • att den nationella polismyndigheten får i uppdrag att stärka den nationella utredningskompetensen kring hatbrott
  • att familjelagstiftningen så långt som möjligt ska vara könsneutral och att reglerna för att fastställa föräldraskap efter assisterad befruktning därför ändras
  • att anslaget till internationellt demokratibistånd för stöd åt hbt-personers rättigheter stegvis ska trappas upp i en kraftig och långsiktig höjningbild 2
  • att ett särskilt kompetenslyft görs för att integrera hbt-perspektivet i kommuners och landstings verksamhet
  • att åldersgränsen för byte av juridiskt kön ska sänkas
  • att möjligheten att införa ett tredje juridiskt kön utreds närmare
  • att kommunerna ställer krav på att hbt-kompetensen bland äldrevårdspersonal stärks
  • att fler äldreboenden bör ha hbt-profil
  • att skolornas likabehandlingsarbete tydligare ska omfatta samtliga relevanta hbt-frågor
  • att kommunerna ska ha handlingsplaner mot hedersrelaterat våld och förtryck, med ett hbt-perspektiv
  • att långsiktigt stöd ges till frivilligorganisationer som ger stöd och hjälp till hbt-personer som utsätts för bott, särskilt våld i nära relationer
  • att ett mellantvång i socialtjänstlagen ska införas för att ge socialtjänsten ökade befogenheter att ålägga föräldrar stöd och hjälp samt att ingripa om barn misstänks fara illa
  • att EU:s diskrimineringsskydd för hbt-personer ska förstärkas
  • att EU-rättens familjebegrepp breddas till att inkludera samkönade par, så att den fria rörligheten inom EU gäbild 1ller alla fullt ut
  • att EU-kommissionen ska få mandat att granska och utdela sanktioner mot de medlemsländer som inte respekterar mänskliga rättigheter
  • att rättstillämpningen vad gäller hbt-flyktingars möjlighet att beviljas asyl i Sverige återkommande ses över
  • att insatser görs för att stärka hbt-kompetensen vid asylprövningen.

Här kan du även läsa HBT-liberalernas principprogram.

 

Det var allt för ikväll! Den 25:e dagen har varit en händelserik dag!

/Monica

Svar om förlängd skolplikt för nyanlända elever

Jag fick en fråga häromdagen hur man bättre kan hjälpa nyanlända ungdomar att lära sig svenska när man kommer hit under senare ungdomsår. Det är jätteviktigt att våra nyanlända svenskar får en bra start i skolan för att få en bra start på en framtid i Sverige.

Folkpartiet har därför tidigare lagt följande förslag:                                        

För elever som kommer till Sverige efter att de fyllt 12 år vill vi förlänga skolplikten till dess att målen i svenska i årskurs 9 är uppnådda eller tills att eleven fyller 18 år. En anledning till det är att av de nyanlända elever som kommer till Sverige efter skolstart och som är födda utanför Europa var det år 2011 endast 44 procent som blev behöriga till gymnasiet.

Det finns flera förklaringar till att dessa elever inte klarar grundskolan. Allt fler elever kommer till Sverige när de är äldre och allt fler kommer från länder med undermåliga skolsystem, såsom Somalia och Afghanistan.

Nyanlända elever som kommer till Sverige börjar ofta i förberedelseklass. Vårt mål är att nyanlända elever så fort som möjligt ska ingå i den ordinarie undervisningen. Ingen elev ska gå längre än ett år i förberedelseklass. Idag finns det en risk att elever hamnar i ett utanförskap genom att de alltför länge står utanför den ordinarie skolverksamheten.

Kunskaper i svenska är avgörande för elevens möjlighet att tillgodogöra sig andra skolämnen. Därför vill vi göra det möjligt att flytta tid från andra skolämnen till svenskundervisning. Denna möjlighet till så kallad prioriterad timplan ska vara möjligt det första året en nyanländ elev går i skolan. Föräldrar ska få tydlig information om elevens framsteg i svenska språket.

Regeringen anslår också 30 miljoner kronor per år i statsbidrag för att nyanlända elever i årskurs 6-9 ska kunna få mer undervisning i svenska språket, med tre timmar mer i veckan.

Det är en bit på väg men det finns mycket mer att göra. Svenska språket och ämneskunskaper är viktiga inslag i skolarbetet men vi har också en utmaning i skolan att kunna möta barn och ungdomar utifrån de trauman som de har upplevt under tiden av krig, terror och flykt och hjälpa dem bearbeta sina upplevelser.

Fortsätt fråga mig saker vetja. Jag är med i Mittmedias satsning #kandulova där kommunmedborgarna får ställa frågor till oss kommunpolitiker. Ta chansen! Klicka här så kommer du dit!

Ha en skön kväll!

Monica

Är en S-röst en röst för färre industrijobb i Dalarna?

Idag presenterade jag en rapport om basindustrin, energin och miljön och vad vi i Folkpartiet vill.

Sverige och Dalarnas välstånd bygger till mycket stor del på basindustrin. Tjänste- och servicesektorn växer men Sverige är fortfarande en framgångsrik industrination i den globaliserade värld vi lever i. Vi vill att det ska förbli så men för det behöver vi en stabil energiförsörjning.

Vi skiljer oss från andra industriländer på två sätt:

1. Vår energiintensiva basindustri står för avgörande del av svenska ekonomin, både räknat i bidrag till BNP men också exportvärde. 29 % av svensk export härrör från basindustrin så ni förstår ju att det är viktiga arbetsgivare det handlar om. I Sverige totalt sett handlar det om 400 000 jobb.

2. Sveriges elförsörjning är näst intill helt koldioxidneutral. Vi har valt klimatsmarta energislag som kärnkraft, vattenkraft, bioenergi, vindkraft.

Jag och Folkpartiet vill vårda båda dessa faktorer:

IMAG0214Sverige ska vara en förebild i klimatomställningen men samtidigt ge goda villkor och klara förutsättningar för den svenska basindustrin.

Vi vill klara övergången till ett hållbart samhälle men samtidigt måste vi värna jobben.

Basindustrin

Basindustrin är starkt beroende av energi och el. 25 % av elförsörjningen nyttjas av basindustrin. Massa- och pappersindustrin är särskilt elintensiv. Har ni varit in på t ex Kvarnsvedens Pappersbruk eller SSAB här i Borlänge förstår ni varför. Massa- och pappersindustrin står ensamt för 43 % av den svenska industrins elanvändning. Papper- och pappersvaror är 3:e viktigaste exportvara och står för 8,3 % av samlade exportvärdet.

Vad betyder det här för Dalarna?

Folkpartiet har låtit Riksdagens Utredningstjänst ta fram statistik, bl a för Dalarna.

I basindustrin i Dalarna arbetar drygt 9300 personer, och då inkluderar det inte de människor som arbetar hos underleverantörer eller företag som är indirekt beroende av industrin. 29,9 % av länets arbetstillfällen finns i den varuproducerande industrin.

Förädlingsvärdet för basindustrin i Dalarna ligger på 6,7 miljarder. Det innebär att basindustrin svarar för 26,6 % av det samlade värdet av industriproduktionen i Dalarna.

Det här är också en jätteviktig välfärdsfråga. De anställda i den elintensiva sektorn i Dalarna genererar minst 800 miljoner (försiktigt räknat) i skatteintäkter till kommuner och landsting i Dalarna. Pengar som vi sedan lägger på vård, skola och omsorg.

Kärnkraft

Vi i Folkpartiet inser att industrin behöver en stabil energiförsörjning,

Som det är idag står kärnkraft för 40 % av svenska elproduktionen. Vi bygger förnybar elproduktion för närvarande, men vindkraften t ex står bara för 7 % av elproduktionen. Problemet med vind är att vi får el när det blåser. Det ger med andra ord för stora spänningsdippar för basindustrin, vilket kostar miljoner. För att raljera så kan de inte ha produktion när det blåser, det säger sig självt. Förnybar energi är ett viktigt komplement men den kan inte ersätta den stabila energiförsörjningen som industrin och Sverige så väl behöver.

Alliansen har en energiuppgörelse. Det är tillåtet att bygga nya reaktorer på samma platser där nuvarande finns. Tankeförbudslagen är också borttagen, dvs förbjudet mot att forska om kärnenergi har också avskaffats. Jag undrar var vi hade varit idag om man hade fått fortsätta forska. Jag tror att Sverige hade varit världsledande inom det här området.

Det roliga i hela kråksången är att vi har framgångsrik svensk forskning på Chalmers och KTH som vi i Folkpartiet vill nyttja. Vi tycker att det är en viktig framtidssatsning att vi därför bygger en ny forskningsreaktor i Oskarshamn. Där ska det forskas på tekniken som kallas generation 4.

Viktigt av flera skäl

Det här är viktigt av flera skäl:

• Vi vill sända en tydlig signal till basindustriföretagen att vi vill kunna ge dem förutsättningar att fortsätta verka i Sverige och också kunna planera för det. Jag bävar nämligen 20140701-023324-9204893.jpgför hur företagen kommer att agera om de inte får klarhet i kommande energiförutsättningar. Globala företag som enkelt kan omlokalisera sin produktion där elpriserna är lägre och där man vet förutsättningarna för sin verksamhet.

Kärnkraften är klimatneutral, koldioxidneutral – dvs den släpper inte ut koldioxid. Genom att börja forska på Generation 4-reaktorer kan vi få fram modern och säker kärnkraft där vi använder 99 % av kärnbränslet, vi kan återanvända det som är nedgrävt och vi behöver inte bryta ny uran. Vi har energi i minst 10 000 år. Dessutom använder man flytande bly som innesluter det reaktiva ämnet, vilket gör härdsmälta omöjlig.

Vi ska lära oss av Tyskland där de avvecklar kärnkraften. I mitt tycke är deras ”Energiwende” katastrofal och jag tror att de kommer att vakna upp snart. De har gjort sig beroende av rysk gas (känns osäkert med en oberäknelig Putin) och tyskarna har behövt öppna fler kolkraftverk som formligen spyr ut koldioxid. Är det klimatsmart? Nä.

• Det är viktigt att vi värnar svensk forskning och utveckling. Sverige kan bli världsledande på det här. Intresse har redan kommit från Kanada t ex.

Kontentan

Vi i Folkpartiet är tydliga – basindustrin är central för jobb och välfärd i Dalarna, i Sverige. Vi är tydliga med vad vi tycker. Man är inte lika tydliga i oppositionen. Löfven svävar runt frågan. Han vill ha breda uppgörelser men avser att regera med Miljöpartiet som är det mest kärnkraftsfientliga av alla riksdagspartier. MP vill snabbavveckla samtidigt som de vill höja svenska miljö-, transport och energiskatter med 20 miljarder. Förstår man då vad det gör med jobben i industrin? Jobb som framför allt ligger utanför Stockholm.

Över 9 000 personer i Dalarna arbetar idag i den elintensiva basindustrin. Till det kommer fler jobb i lager, distribution och försäljning av basindustrins produkter. Detta är en otroligt viktig del av Dalarnas näringsliv – och länets framtid. Konkurrensvillkoren för våra exportföretag angår varje invånare i Dalarna. Därför krävs besked om kärnkraftens framtid före valdagen.

Socialdemokraterna har hittills inte gett något besked om de vill ha kärnkraften kvar eller skrota den, som Miljöpartiet kräver. Det är dags nu. Jag tycker mina kollegor på Socialdemokraternas länslista ska ge väljarna i Dalarna ett rakt besked före valet – ja eller nej: Kommer S att släppa fram kärnkraftsavvecklarna i Miljöpartiet till makten? Är en röst på S en röst för färre industrijobb i Dalarna?

Sammanfattningsvis

• Basindustrin är en framtidsbransch, det är en nyckelsektor för jobb och välfärd. Men basindustrin måste få goda villkor att verka och utvecklas. Vi ska därför ge basindustrin framförhållning så att de vet att de har en stabil energiförsörjning framöver.

• Vi behöver säkra tillgången på klimatsmart, koldioxidneutral el för att ha en säker och stabil elförsörjning i framtiden. Vi ska fortsätta bygga ut förnybar energi men parallellt behövs kärnkraften finnas kvar och utvecklas, eftersom den är nödvändig som baskraft i industrin.

• Vi ska satsa på svensk forskning och därför föreslår Folkpartiet att vi ska bygga en svensk forskningsreaktor för 4e generationens kärnkraft. Vi ska stimulera FoU på kärnenergiområdet, där Sverige tidigare har varit framstående. Här kan vi bli världsledande.

Jag är väl medveten om att kärnkraft väcker känslor. Jag växte själv upp på 80-talet. Men jag önskar att vi kan se på frågan mer rationellt. Den kärnkraft vi hade är inte densamma som vi har idag och ljusår från den kärnkraft som kommer. Jag önskar att fler tar bort sina skygglappar och ser den här energikällan för vad den är. Då kan vi också börja diskutera på allvar och trygga vår basindustri i Sverige.

/Monica

665x320_ryskgas2

Tour of Politics – the beginning

Du är välkommen att följa med mig på min resa videoledes fram till den 14 september, se vad jag gör och hur det går. 34 dagar kvar till valet.

Jag kallar den här serien Tour of politics. This is the beginning.

 

 

Välkommen att hänga med!

Löfvens tomma ord om barngruppernas storlek

Stefan Löfven lovade mindre barngrupper i sitt tal i Almedalen i söndags. Hur ser det då ut i socialdemokratiskt styrda kommuner? Tja, det ser inte så bra ut. Både Göteborg och Malmö snittar med 17,6 barn per grupp medan alliansstyrda Stockholm snittar strax under 15 barn (14,8) per grupp.

Hur ser det då ut i Borlänge? kan man undra. Tja, det ser ännu sämre ut där. 2010 låg Borlänge på 17,2 barn/grupp men den siffran har ökat till över 18 för 2013. Vi har från Folkpartiets sida länge drivit frågan att inrätta ett maxtak i enlighet med Skolverkets tidigare rekommendationer och vi liberaler fick senast ett nej från S under förra mandatperioden. Sedan dess har barngrupperna ökat i takt med att förskolekön växer.
Förra året behandlades en motion från KD med samma önskan, vilken jag drev hårt för Alliansens räkning i barn- och bildningsnämnden, och då blev svaret från den socialdemokratiska kommunledningen att:

1. Skolverket har inga rekommendationer om maxtak för barngruppernas storlek varför några sådana inte går att använda och att
2. barngruppernas storlek inte är ett reellt problem för barn är frånvarande av olika anledningar ändå pga sjukdom, ledighet osv. så barngrupperna skulle av den anledningen vara relativt sett bra i Borlänge.

På länken : DT: debatt om barngruppernas storlek kan ni läsa mer om vad Mari Jonsson, ordförande i Borlänges barn- och bildningsnämnd förra året ansåg om barngruppers storlek.
Bl a sade hon: – Små grupper med hög personaltäthet behöver inte betyda högre kvalité.
Det verkar bli en kovändning nu då när partiledaren lovar statsbidrag.

Kommunals S-klubb i Borlänge har även motionerat till Borlänge arbetarkommun i frågan och de vill gå ännu längre men där gick de bet. Klicka på länken för att läsa motionen: Kommunals S-klubb motion om minskade barngrupper

I min roll som förskole/skolpolitiker har jag mycket kontakt med föräldrar och med personal. Deras bild av barngrupperna är en annan. I min roll som förälder kan jag inte göra annat än att hålla med.
Personalen gör ett kanonjobb utifrån de förutsättningar som de har. Det framgår med tydlighet att om ska vi ha en förskola med den pedagogiska kvalitet som vi vill ha enligt vår ambitiösa läroplan, då behöver grupperna minskas på sina håll och som det verkar mest i de socialdemokratiska kommunerna. Det Löfvens partivänner inte fixat rent kommunalekonomiskt ska nu alltså lösas med statsbidrag.

I december tog Skolverket bort sina rekommendationer om maxtak med motiveringen att Sveriges kommuner är för dåliga på att följa dem. I stället har det införts att kommunerna ska utgå från barnens bästa och de ska göra en barnkonsekvensanalys när man sätter ihop grupperna. Tanken är att kommunerna ska se mer till gruppernas sammansättning och de behov som barnen har i stället för att stirra sig blinda på ett tak. Det låter bra om det funkar men frågan är om det räcker i den hårda kommunala prioriteringen. Skolverkets rekommendationer kan ni läsa mer om på bifogad länk.

Det som är intressant i Borlänges fall och med det motionssvaret som gavs förra året var att det faktiskt vid den tidpunkten fanns en rekommendation om maxtak, vilket vi från Alliansens sida hävdade men det hjälpte föga. Socialdemokraterna i Borlänge har inte heller en plan för att påbörja arbetet med att minska grupperna. Jag antar att de förlitar sig på att Löfven ska fixa den biffen.

Någon sade en gång att man inte ska kacka i sitt eget bo. Jag undrar om vi ska skicka lite dasspapper till Löfven. Städa upp på hemmaplan först om ni vill göra politiska poänger. Studera alliansstyrda Stockholm som ett praktexempel på vad som ska göras. Jag bokar gärna in ett besök hos Skolborgarrådet Lotta Edholm så ni får lära er. Här kan ni läsa om vad Lotta skriver kring minskande barngrupper i Stockholms förskolor.

Nu är jag för övrigt på plats i Almedalen. Första gången för mig och mina reflektioner kommer under veckan.

Må väl
Liberala hälsningar från Monica

20140701-023324-9204893.jpg<

Borlänge Kommunfullmäktige budgetdebatt

Vi har suttit här i fullmäktigesalen sedan kl 10. Jag har sagt mycket om hur vi i Folkpartiet tillsammans med Alliansen vill styra den här kommunen.
Här kan du lyssna på debatten.

Det jag har pratat om idag är att Folkpartiet vill:

* Ha Kommunal ekonomi i balans
* Ha Ordning och reda i finanserna
* Ha Kärngaranti där vi ifrågasätter alla investeringar och satsningar och gör avväganden gentemot vad som behövs göras i kärnverksamheten.
* Lägga 40,6 Mkr extra till barn och utbildning
* Lägga 36,1 Mkr extra till omsorgen

Vad gäller skolan tryckte jag på:
* Intensifiera arbetet med att öka måluppfyllelsen genom tidiga och riktade insatser i förskolan och grundskolan
* Höja lärarlönerna
* Uppmuntra etablering av friskolor i kommunen för att vässa den kommunala skolan
* Ge tydliga uppdrag till varje rektor som följs upp med mätbara mål
* I Borlänge ska det vara självklart att få förskoleplats inom lagstadgad tid.

Är idag dagen då en alliansbudget ska klubbas genom?

Over and out
/Monica

Val-vacuum efter EU-valet

EU-valet

Lite över en vecka har gått sedan EU-valet.

Jag måste erkänna att jag dagen efter gick in i ett, som jag kallar det, val-vacuum. Ni vet när man inför ett projekt, en fest eller ett val, planerar länge och sedan genomför.. Hos mig infinner sig ofta en tomhet dagarna efteråt.

Det gick dock snabbt över eftersom familjen och företaget hela tiden pockar på min uppmärksamhet. Den här veckan efter har det framför allt varit företaget och en projektredovisning som jag ägnat mig åt.

Så hur gick det för Folkpartiet i EU-valet?

Sverige

Det som kännetecknar EU-valet i stort, både i Sverige och Europa, är att fler partier är EU-kritiska och mer orienterade långt ut på antingen höger- eller vänsterskalan. Hur går det då för ett parti som:

1: älskar Europa och allra tydligast säger ja till Europa?

2: ligger i mitten på skalan och säger kraftigt nej till främlingsfientlighet, rasism och socialism?

Tja, man minskar och det gjorde Folkpartiet. Det känns som känns bra är att vi står fast vid vår ideologi och våra kärnvärden även när det blåser. Det kommer vi att vinna på i ett senare läge.

Bilden nedan blev väldigt suddig men vi fick efter slutlig rösträkning 9,91 %. På valnatten så hamnade vi till slut på 10 % men det sjönk alltså lite neråt efter kontrollräkningen. Konsekvensen blev att vi förlorade ett mandat och de som tar plats i EU-parlamentet från oss är Marit Paulsen och Cecilia Wikström. Jag är glad och stolt att dessa två starka kvinnor återigen får förnyat förtroende i parlamentet.

EUval_Sv_diagram

Dalarna

Aldrig har vi i Dalarna legat på rikssnitt i något val, i så fall var det väääääldigt länge sedan men i EU-valet lyckades vi!!! Vi fick 9,9 %!!! Det är vi oerhört stolta över.

Rent opinionsmässigt så låg vi på 6 % när vi började valrörelsen och vi klättrade nästan 4 %-enheter. Vi är bra spurtare! 🙂 Tänk om vi kan upprepa det i höst! Vad ska till för att det går?

EU-val_Dalarna_diagram

 

 

 

Kampanj: För Dalarna och Europa

I Dalarna så spred vi en kampanj med mig och Marit: Mer möjligheter med Marit och Monica. För Dalarna och Europa.

maritsjurbergDet känns som att den kampanjen blev mycket lyckad. Den kunde ses i Dalademokraten, Dalarnas Tidningar och i annonsbladet i Borlänge/Gagnef. Dessutom delades just det specifika flygbladet ut i storleksordningen 19 000 flygblad runt om i Dalarna, med tyngdpunkt i Borlänge. En stor mängd annat kampanjmaterial delades också ut. Jag vill verkligen passa på att skicka ett stort tack till alla som jobbat och slitit i valrörelsen! Vilka krigare ni och jag är!

Det jag insåg att jag inte hann med under EU-valrörelsen var att blogga så pass mycket som jag ville. Under de två senaste månaderna har jag varit ute på många debatter/studiebesök/marknader och träffat människor. Det är glädjande att så många nya besökare ändå lyckats hitta hit till bloggen. Det verkar som att min krysskampanj börjar få lite genomslag. Överallt på flygblad, profilkläder så syns webbadressen: http://www.kryssamonica.se och jag hoppas att det väcker nyfikenhet.

Eftersom jag inte jobbar heltid med politik utan är fritidspolitiker så har jag jobbat samtidigt som valrörelsen pågått. Det kommer bli annorlunda i sommar då jag har bättre förutsättningar att enbart ägna mig åt politiken och det känns bra. Med tanke på tempot i EU-valrörelsen så var det en bra uppvärmning inför hösten tänker jag.

Inför hösten

Nu har vi generalrepeterat i det här valet och nu är det bara att göra samma sak i höst fast ännu bättre. Det kommer bli ännu roligare för mig också eftersom jag är en av kandidaterna och det faktiskt går att kryssa mig i höst. Här nere ser ni valsedlarna till riksdagen för  Dalarna och för hela riket.

Jag är så glad att jag har fått förtroendet att toppa listan för Folkpartiet Dalarna och att jag även står på plats 18 på valsedeln för hela landet. Det betyder att du kan kryssa mig även fast du inte bor i Dalarna 🙂 Wow! Vad mer är möjligt? tänker jag. Klicka på bilden om du vill se den uppförstorad.

Skärmavbild 2014-05-31 kl. 14.23.36

Kommande månad kommer jag att ägna mig mest åt jobb men även kommun/riks-politik. Förändringar väntar inom företaget då vi flyttar ut våra lokaler, där vi suttit de senaste 6 åren. Sedan väntar Almedalen och valrörelse.

Må så gott så hörs vi snart!

Liberala hälsningar från Monica