Sista ”höjdpunkten” från kommunfullmäktige 19/6 2012

Vem ska besluta över skollokalerna i Borlänge kommun?

Det här blir det sista inlägget för ikväll:

Ska Kommunfastigheter besluta om vilka lokaler som får disponeras av nämnderna och verksamheterna? Det tycker inte vi och vi yrkade också för detta. Det som är intressant rent principiellt är vad det beslutet får för konsekvenser. Det har jag skrivit om i ett tidigare inlägg, vad gäller vår interpellation, nu blev det för sent så den kommer inte att behandlas ikväll 😦

I vår mening är detta påhitt om att förtydliga förhållandet mellan Kommunstyrelsen/kommunfastigheter bara ett sätt att komma ur ett läge där s och mp inte har majoritet i en fråga om var moduler ska stå, i Ornäs eller i Alsbäck. Det mest pinsamma för minoriteten är att man kommer på den här lösningen ett år efter tvistande i frågan… Pinsamt, pinsamt, pinsamt!!

Denna fråga dribblade man sig också ur genom att plötsligt hävda att texten som skickas ut till ledamöterna inte gäller eftersom Kommunstyrelsen redan tagit beslut i frågan. Herre Gud vilken röra!!!!. Pinsamt!

Klockan är snart 22.00. Vi har suttit här sedan 10. Nu ska jag i alla fall hem och jobba vidare med firman.  I morgon kl 8.00 väntar Barn- och bildningsnämnd. Det kommer nog en rapport därifrån också. Hur roligt kan vi ha då?

Bye, bye – västerbottenpaj!

Höjdpunkter från kommunfullmäktige 19/6 2012, del två

Strategisk plan 2013-2016

Lång debatt, för att göra det kort så backar kommunen med 100 miljoner. Alla partier pratade om det Borlänge de vill ha, alla vill värna kärnverksamheten, men i min tolkning pratar man om saker som kommunen inte har råd med just nu.

Vi i Folkpartiet inriktade oss i stället på de stora dragen genom att studera den låneram som Borlänge har dragit på sig. Av den låneram som finns så står Borlänge för 5 % och de kommunala bolagen för 95%!!!! Med  alla de behov vi har av investeringar i kommunens kärnverksamhet med skolbyggnader, ridhus, nya äldreboenden osv är det häpnadsväckande att  kommunen enbart nyttjar 5 % av låneramen. Vi liberaler föreslår därför att hälften av bolagens investeringsmedel (340 mkr) borde återföras till kommunen. Vi tycker också att alla investeringsobjekt i hela koncernen större än 2 mkr skall godkännas av fullmäktige så att vi kan väga olika investeringar mot varandra. Till sist vill vi också att det ska råda anställningsstopp, alla nyanställningar och anlitandet av nya konsulter i kommunen ska godkännas av fullmäktige.

Vi ska tänka kollektivt när det gäller skolan säger Josef Erdem (s) och säger i nästa mening att vi inte ska ha friskolor. Jag ryser! Vi kan inte stöpa människor i samma form. Vi är alla individer med olika behov. Låt människor själva välja vad de vill gå i för skola. Jag som kommunpolitiker vill ha både och, men jag värnar också om den kommunala skolan. Vi ska studera friskolorna, deras kostnadseffektivitet och vässa våra kommunala skolor så att ungdomar med glädje väljer våra skolor för att kvaliteten är bättre!

Sedan måste jag även välvilligt medge att Leif Lindström (v) var ovanligt lysande i talarstolen idag. Ha, ha – det var hans egna ord. Man kan påverka opinionen på olika sätt – även genom en liberal blogg. Jag hoppas han tycker detsamma om min insats 🙂 Kan också konstatera att Lindström är överens med Moderaterna i vissa frågor, där vi också instämmer. Vem vet, det kanske går att hitta pragmatiska lösningar med fler partier?

Nu har vi 40 olika tilläggsyrkanden att ta ställning till… Det är demokrati det.  Nu har vi suttit här i 10 timmar och vi har hunnit till punkt 4 av 25.. Det är också demokrati. Demokrati tar tid!

Over and out!

Höjdpunkter från kommunfullmäktige 19/6 2012 – skolhusplan

Här kommer en första rapport från dagens fullmäktigesammanträde.

Framtida planering av för- och grundskola i Borlänge kommun/skolhusplan:

Mari Jonsson (s) är som socialdemokrat stolt över skolhusplanen. Mari gjorde också en bra redovisning av projektet – tack för det Mari. Det som slår mig är att det är väldigt enkelt för socialdemokraterna att se positiva beslut tagna i ENIGHET som sina egna…  men när det krisar vill man gärna påvisa att man sitter i minoritet…

Jag som liberal är också väldigt glad och stolt över förslaget till skolhusplan. Den visar på ett nytt pedagogiskt tänk, vikten av fräscha lokaler, ny teknik… Grunden för planen är många:

  1. Jag satt i barn- och skolnämnden även förra mandatperioden. Vi satt i en beställar-utförarorganisation som inte var helt lyckad. Vi såg hur resultaten sjönk, vi satt på otaliga analysmöten där nuläget hela tiden analyserades med tjänstemännen men jag har hela tiden efterfrågat och saknat åtgärderna. Saker föll mellan stolarna i den organisationen. Nu måste vi gå från snack till verkstad!
  2. Skolinspektionen var skarpa i sin kritik mot kommunen 2010. Skutan måste nu vändas..
  3. Mest tydlig styrning kommer dock från statligt håll, från Regeringen och Folkpartiet. Många reformer genomförs just nu:
  • Ny skollag med tydligare styrning mot ökad måluppfyllelse och kvalitet samt att alla barn och ungdomar i behov av särskilt stöd ska få det.
  • Nya läroplaner
  • Förstärkt elevhälsa
  • Förskolan är en egen skolform, vilket pekar på vikten av att grunden läggs i förskolan. Det måste vi värna!
  • Införande av lärarlegitimation för att höja läraryrkets status och stärka betygssättningen.
  • Nytt betygssystem.

Det behövs inte bara fräscha lokaler och ny teknik. Det behövs också fungerande lärprocesser. Det behövs ett tydligt ledarskap från både rektorer och lärare. Vi behöver lära mer av friskolorna. Hur lyckas friskolorna med sin kostnadseffektivitet?

Det ska enligt planen byggas många nya förskolor/skolor under de kommande 19 åren. Jag saknar dock tankarna kring konsekvenserna för vissa nuvarande skolor. Det ligger i sakens natur att vissa förskolor och skolor inte kommer att hålla måttet enligt planen. Tankar kring detta hade varit bra att ha med.

Kommunalrådet Jan Bohman (s) har kallat skolhusplanen för en vision. I min profession där jag jobbar med verksamhetsutveckling betecknas en vision som något ouppnåeligt. Låt inte denna skolhusplan bara bli en vision utan snarare en genomförandeplan. Låt oss skapa förutsättningar för att kunna genomföra den.

Låt oss gå från snack till verkstad!

Rutiner för att förebygga vräkning av barn samt plan mot hemlöshet

Motion till kommunfullmäktige Borlänge kommun 2012-06-19

Socialstyrelsen presenterade nyligen för första gången öppna jämförelser av kommunernas arbete med hemlöshet. De visar bland annat att bara fyra av tio kommuner har rutiner för att förhindra vräkning av barnfamiljer. De visar också på stora variationer mellan landets kommuner.

Borlänge kommun är en av de kommuner som inte har fullständiga rutiner i detta sammanhang. Borlänge har enligt undersökningen uppsökandeverksamhet riktad till hemlösa personer och samverkar med frivilligorganisationer i enskilda ärenden.

Folkpartiet Liberalerna yrkar därför att kommunfullmäktige uppdrar åt den sociala sektorn att arbeta fram:

  • plan för arbete mot hemlöshet
  • rutiner för förebyggande arbete av vräkning bland barnfamiljer
  • samverkan med bostadsföretag/hyresvärdar för övergripande strategi

Jag tycker att det är oacceptabelt att en majoritet av landets kommuner fortfarande saknar rutiner för att förebygga att barn blir vräkta. Att tvingas flytta från sin bostad till ett högst osäkert boende kan vara en katastrof i ett barns liv. Borlänge kommun gör för lite i nuläget. Därför lämnar jag in den här motionen om att vi bör ha en plan för arbete mot hemlöshet, rutiner för förebyggande arbete av vräkning bland barnfamiljer samt samverkan med bostadsföretag/hyresvärdar för övergripande strategi.

Det finns mycket att lära av de kommuner, som redan arbetar offensivt tillsammans med bostadsbolag, hyresvärdar och andra för att i tid hindra att människor vräks.

I morgon blir det en spännande dag i Borlänges fullmäktige.

Liberala hälsningar från Monica.

Vem bestämmer om nya skolbyggnader i Borlänge kommun? Interpellation

INTERPELLATION – Kommunfullmäktige 19 juni 2012

Till kommunstyrelsens ordförande i Borlänge:

Vem bestämmer om nya skolbyggnader ?

I över ett år har placering av tillfälliga skolmoduler i Torsång och sedermera Alsbäck diskuterats i Barn- och bildningsnämnden. I finansutskottet den 29 maj under punkten Tertialbokslut per 30 april och helårsprognos 2012 föreslår finansutskottet att kommunstyrelsen skall besluta enligt en numrerad åtgärdsplan. Intressant är punkt 4 refererad nedan:

4. Enligt kommunstyrelsens reglemente ingår det i kommunstyrelsens styr- och ledningsfunktion att leda och samordna lokalverksamheten. Det är kommunstyrelse, via kommunfastigheter , som fattar beslut om vilka lokaler som får disponeras av nämnderna och verksamheterna. Kommunstyrelsen ger fastighetschefen i uppdrag att informera berörda nämnder om kommunstyrelsens roll.

Vid kommunstyrelsens sammanträde den 5 juni beslöts detta. I kallelsen står helt klart att det är kommunfullmäktige som fattar det slutgiltiga beslutet och om detta nämns också i texten från finansutskottet.

Vid ett extra insatt möte i Barn- och bildningsnämnden den 8 juni informerade ordföranden Mari Jonsson om vad som gällde. Det var enligt henne tjänstemännen på Kommunfastigheter som nu skulle avgöra frågan om moduler i Ornäs eller Torsång. Är inte detta att gå händelserna i förväg.

Något beslut i KF har ju ännu inte tagits.

I reglementet för kommunstyrelsen paragraf 2 står skrivet:

I kommunstyrelsens ledningsfunktion ligger i att leda och samordna bl a

– Lokalförsörjningen

Denna skrivning kan ju i rimlighetens namn inte innebära att Barn- och bildningsnämnden inte får styra över skollokalerna, eftersom det är nämnden som skall ha det yttersta ansvaret för skolan.

Med tanke på ovanstående vill vi liberaler få svar på följande frågeställningar

1 Kan frågan om nya skolhuslokaler beslutas av tjänstemän ?

2 Alla nya lokaler enligt skolhusplanen, vem har beslutanderätten? Kommunstyrelsen eller Barn- och bildningsnämnden?

3 Var det rätt att informera Barn- och bildningsnämnden om den nya tågordningen innan beslut fattats av Kommunfullmäktige?

Maffio(s)o-fasoner i Borlänge kommun vad gäller moduler Alsbäck vs Ornäs

I över ett år har Folkpartiet, Centern, Moderaterna, Kristdemokraterna, Omsorg för Alla, Vänstern och Sverigedemokraterna haft en gemensam linje om att placera tillfälliga skolmoduler i Torsång och sedermera Alsbäck. En klar majoritet har i ett år drivit denna fråga som vi tror väldigt starkt på. Minoriteten bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet har velat förlägga modulerna i Ornäs.

Mer om argumentationen för Torsång och Alsbäck kan ni läsa på mina tidigare blogginlägg i frågan..

Genom hela processen har minoriteten, ivrigt påhejade av tjänstemännen, förordat Ornäs som alternativ. Vi har dock stått fast vid Torsång/Alsbäck och sökt bygglov för dessa alternativ. Allt var nu klart för beslut och upphandling av moduler. Trodde vi ja…

Det visar sig nu att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte accepterar den politiska processen och demokratiskt politiskt fattade beslut. På finansutskottet den 29 maj och kommunstyrelsen den 5 juni lades följande förtydligande beslut fram:

”Enligt kommunstyrelsens reglemente ingår det i kommunstyrelsens styr- och ledningsfunktion att leda och samordna lokalverksamheten. Det är kommunstyrelsen, via kommunfastigheter, som fattar beslut om vilka lokaler som får disponeras av nämnderna och verksamheterna. Kommunstyrelsen ger fastighetschefen i uppdrag att informera berörda nämnder om kommunstyrelsens roll.”

Jag drar följande slutsatser:

  1. Kommunledningen har inte tidigare varit medveten om vad som står i deras reglemente. Kommunledningen behöver läsa på! Det här skulle man ha vetat för ett år sedan när frågan aktualiserades! Behöver jag nämna ordet inkompetens i sammanhanget?
  2. Man accepterar inte demokratiskt fattade beslut från kommunledningens sida över vad majoriteten i nämnden faktiskt tycker i modulfrågan så ett ”lämpligt” förtydligande till reglementet skrivs. Vips – problemet ur världen! Sossarna får som de vill….
  3. Även Moderaternas Ulla Olsson och Centerns Lena Reyier deltog i finansutskottets beslut och det är tydligt att de ingår i den s k (S)uper-alliansen. Det är betryggande för mig att vi liberaler och mina majoritetskamrater i barn- och bildningsnämnden inte vill ingå i denna utan vi vänder oss starkt mot damernas agerande.
  4. På kommunstyrelsen var det också full enighet i frågan dvs M, C, KD, OFA, V och SD röstade genom detta. Kan det hända att det slank igenom pga att beslutet låg inklämt under punkten Tertialbokslut och helårsprognos? Visste man överhuvudtaget vad man beslutade om? Synd att vi i Folkpartiet inte hade vår ersättare på plats, men vi får ju inte rösta ändå…
  5. Vi har en ny styrmodell och organisation i kommunen. Det luktar tjänstemannastyre i denna nya organisation!
  6. Framöver ska alltså Kommunfastigheters chef Inger Brodin besluta var vi ska ha våra lokaler/skolor. Nämnden ska ta kostnaden. I min värld sitter jag som politiker på ett mandat där jag har ansvar för nämndens budget. Att då få en pålaga från en tjänsteman över var våra lokaler ska ligga känns frånvänt. Ska Kommunfastigheter kunna besluta om Torsångs skola också? I min värld ska tjänstemännen verkställa de politiska besluten, inte tvärtom!
  7. Det värsta är ändå hur personal, barn och föräldrar har levt i ovisshet i nästan ett år i den här frågan. En ovisshet som inte kommer att bli bättre. Det skulle inte förvåna mig om Brodin har lämnat in bygglov för Ornäs redan, säkert redan i tisdags, direkt efter KS. Ett bygglov som jag anar kommer att bli överklagat. Jag tror att barnen och personalen blir kvar i Alsbäck trots kommunledningens kreativitet. Många är vi politiker som också drivit frågan, stött och blött frågan och stått fast vid våra beslut. Det kräver politiskt mod. Till vilken nytta?

Guldstjärna i kreativitet till den tjänsteman som formulerat det förtydligande förslaget! Den personen hyllas nog av sina gelikar… Jag kan inte hjälpa att undra: varför har vi politiker? Vi kan väl lika gärna låta tjänstemännen avgöra frågorna? – det sker ju redan ändå. Det här är ju bara spel för gallerierna och leder i längden till politikerförakt…

Oavsett hur ni röstar i nästa val. Kom då ihåg de Maffio(s)o-fasoner som pågår i Borlänge kommun där man inte accepterar demokratiskt fattade beslut, oavsett vad man tycker om beslutet. Var bor vi? I Staliningrad eller Neapel? Nä, vet ni vad! Det här börjar likna High Chaparall!!!

Nu väntar några timmars nattjobb. Det blev en spännande dag det här också…. Tur man gillar adrenalinkickar.

Ordförandeskap

För några veckor sedan valdes jag till ordförande för Folkpartiet Liberalerna i Borlänge. Ett uppdrag som jag nu tar mig an med liv och lust. Jag har i flera år verkat som vice ordförande, men måste ärligt säga att jag inte varit så aktiv som det, utan dåvarande Torsten Hansson gjorde det mesta av arbetet.

Eftersom jag också är politiskt aktiv i kommunen så handlar ordförandeskapet framför allt om att leda partiavdelningen och strukturera upp vårt arbete i hur vi ska arbeta framöver. Det kan t ex gälla hur vi ska agera politiskt, hur vi ska kommunicera gentemot kommunmedborgarna och hur vi ska bli fler liberaler i Borlänge som vill kliva upp från soffan och ta sitt tyckande och omsätta det i praktisk handling. Jag ser fram emot att komma igång mer med detta arbete.

Ett starkt fokus för oss liberaler är att sprida de liberala idéerna om frihet, rättigheter och den enskilda människans möjligheter att ha makt över sin vardag och kunna bestämma så mycket som möjligt själv. Starka anledningar till varför jag själv är liberal.  Det glädjer mig att Folkpartiet har intagit en mer socialliberal riktning, vilket var mycket tydligt vid helgens riksmöte i Västerås. Medmänsklighet och humanitet ligger oss liberaler också mycket varmt om hjärtat.

Tack alla för otroligt många positiva lycka till-rop!

/Monica

Höjdpunkter från kommunfullmäktige 21/2 2012

Vad har varit på tapeten idag i Borlänge kommunfullmäktige? undrar ni nog och era tankar studsar runt som Duracell-kaniner, berätta, berätta!! Ok, då 🙂

Ny parkeringstaxa i Borlänge: Folkpartiet tycker att det är galet att ta bort P-skivan i centrum som vi tycker fungerar. Beslutet om parkeringsautomater är mycket oklokt och kommer att minska centrumhandeln. P-skivan borde behållas i sin nuvarande form och kommunen borde även ta kostnaderna för detta för att hjälpa centrumhandeln, särskilt inför etableringarna på Norra Backa och runt Kupolen. Det sägs att anställda i centrum missbrukar P-skivan genom att gå ut och snurra på den. Jag tror att man i stället kommer att mata automaterna med enkronor… När man drar kortet och betalar för 1-2 timmar tillfaller pengarna kortföretagen – är det rimligt? Hur som helst så röstades den nya taxan genom 😦

Folkhälsopolitiskt program, viktigt program som röstades genom. Vad ska till för att det inte blir en hyllvärmare?

Solcellsbelysning runt Älvrundan: mycket bra medborgarförslag. Leif Lindström (v) tänkte brett och yrkade om återremiss för att ytterligare utreda andra belysningsmöjligheter än solceller. Ett alldeles utmärkt förslag och det blev också enighet om det. Tänk när man kan springa där igen, lite ljusare ute och mindre is så …. 🙂

Ökad rekrytering av skolpsykologer: Sverigedemokraterna har skrivit en motion om att öka antalet skolpsykologer enligt Psykologförbundets rekommendation för att minska köerna till BUP och motverka den ökade försäljningen av antidepressiva läkemedel. Skolverksamhet styrs av Skollagen, som utarbetats av Folkpartiet och Alliansen och började gälla förra året. Där framgår det tydligt att det ska finnas tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator. Elevhälsan i Borlänge anställde förra hösten ytterligare en psykolog för att bemöta Skollagens krav. Utbildningsminister Björklund (fp) och regeringen satsar också 650 mkr de kommande tre åren för att stärka elevhälsoarbetet i Sverige. Detta är en viktig fråga för Folkpartiet men frågan är om den hör hemma i barn- och bildningsnämnden i den omfattning som motionen föreslår.

Köerna ökar till Barn och Ungdoms Psukiatrin (BUP), barn och ungdomar i Borlänge är i stort behov av hjälp så frågan är hur vi på bästa sätt hjälper dessa barn och ungdomar? Idag saknar Landstinget Dalarna första linjens psykiatri. Vad är då det? Jo, det motsvarar psykiatri i primärvården, på våra vårdcentraler. Det vill säga, köerna till BUP ökar för att Landstinget inte har kommit igång med det arbetet. Landstinget och skolan ska samverka för alla barn och ungdomars bästa men skolan kan inte självt bära ansvaret för detta. Jag bad också de ledamöter som sitter i Landstinget att driva frågan där.  Med samverkan mellan skola, landsting och även socialtjänst kan vi rädda fler barn och ungdomar i tid.

Nu laddar vi om för barn- och bildningsnämnd i morgon 🙂 God natt!

Höjdpunkter från kommunfullmäktige 31/1 2012

Ung Kraft

Visste ni att Dalarna vill bli Sveriges bästa ungdomsregion? Region Dalarna har under de senaste 2 åren bedrivit projektet Ung Kraft . Alla 15 kommuner i Dalarna har åtagit sig att föra en hållbar, långsiktig och sektorsövergripande ungdomspolitik. Visste ni att vi i Borlänge har en ungdomsdemokratisamordnare?  Vi har en sektorsövergripande planeringsgrupp – en H-U-R-grupp (HUR=Hållbar utveckling, Ungdoms och Reflektion). Dalarna har kommit långt, kanske längst i detta arbete. Frågor som väcktes hos mig under dragningen var: Hur kommer vi längre? Hur ser vi till att det blir verkstad av det vi planerar? Hur ökar vi ungas inflytande ytterligare?

Här är några länkar i samband med det arbetet:

Lansering av Värdegrund i Borlänge kommun

Värdegrunden ger en gemensam grund att stå på för alla medarbetar e och politiker i Borlänge kommun. Vår gemensamma värdegrund lyder:

  • Jag finns här för Borlängebon
  • Jag gillar utmaningar
  • Jag möter varje människa med respekt

Vi ska ge ännu bättre service till Borlängeborna i Sveriges trevligaste stad.

Jag tycker det här är ett bra steg i att utveckla Borlänge. Genom att bemöta varandra som vi själva vill bli bemötta och visa att vi bryr oss om varandra kan vi bygga en stad och ett samhälle som vi alla är stolta och glada att leva i.

Medborgarförslag

En medborgare har lämnat in ett förslag att Borlänges politiker ska se till att sätta in fler bussar i Borlänge så man slipper stå och trängas med folk.

En annan medborgare vill att kommunen ska satsa på att bygga en uteservering vid Vattenparken. Befogade frågor  – Båda medborgarförslagen ska nu beredas.

Motion byggande av tredje spåret i Ornäs skola

Omsorg för alla har skrivit en motion där man undrar vad som händer med det planerade tredje spåret i Ornäs skola. Vi i barn- och bildningsnämnden har svarat att med tanke på att det pågår ett arbete med en skolhusplan (planering av för- och grundskolor) samt att vi vid senaste nämnden gav i uppdrag att börja leta efter en tomt för en permanent skola i Torsång så ska det tredje spåret i Ornäs även beaktas i det arbetet. Ett svar som fortfarande gäller för Folkpartiet.

Motion att göra Borlänge till en Fair Trade City

Socialdemokraterna har lämnat in en motion om att göra Borlänge till en Fair Trade City. Vi i Folkpartiet tycker att de ekonomiska konsekvenserna inte är fullt förklarade samt att vi redan driver en hel del projekt i kommunen varför vi yrkade återremiss på detta och ta en tankerunda till. Kan vi binda oss till ett varumärke i offentlig upphandling? Detta stöddes även öppet av Vänstern, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Moderaterna, Centern och Miljöpartiet. Under debatten kom det också fram att motionsförfattaren helt har kopierat motionen från Fair Trades hemsida och antagit den som sin egen. Resultatet blev hur som helst att Folkpartiets förslag om återremiss gick genom J Ha ha, vad det är roligt med politik J

Medborgarförslag om att göra Borlänge till finskt förvaltningsområde

Ytterligare ett motionssvar som vi i Folkpartiet tycker inte ger tillräckligt mycket information. Eventuella intäkter redovisas men vi saknar de ekonomiska konsekvenserna av en sådan satsning samt vad åtagandena kan handla om. Lars Ingvarsson yrkade återremiss med anledning av att vi vill ha ett bättre beslutsunderlag och mer information vad det innebär att vara ett finskt förvaltningsområde och vilka skyldigheter det innebär för Borlänge kommun. Vi är inte emot ett finskt förvaltningsområde som sådant utan vi vill ha bättre beslutsunderlag. Nu blev det ändå så att majoriteten av ledamöterna röstade för att Borlänge kommun ska bli finskt förvaltningsområde och så får det bli. Men vi hoppas på bättre beslutsunderlag i framtiden.

Time-out från politiken ett tag

Jag är lättad. Jag har bestämt mig. Jag går med lättare steg idag, med rakare rygg, med huvudet högre.

Jag tar time-out från politiken fram till hösten av rent privata skäl. Under sommaren kommer jag att fundera genom om jag kommer fortsätta med det politiska arbetet och på vilket sätt i så fall.

Lev väl och ta hand om DIG själv!

Bästa hälsningar från Monica