Har Borlänge någon överenskommelse om att ta emot ensamkommande barn?
Antal ensamkommande barn i Borlänge
| År | Antal barn |
| 2007 | 15 |
| 2008 | 28 |
| 2009 | 41 |
| 2010 | 12 |
| 2011 | 6 |
| 2012 | 10 |
| År | Antal barn |
| 2007 | 15 |
| 2008 | 28 |
| 2009 | 41 |
| 2010 | 12 |
| 2011 | 6 |
| 2012 | 10 |
Vi måste slå vakt om medborgarnas säkerhet så de känner en trygghet. Då det visar sig att största risken i DalaMitt finns i Borlänge måste två kårer finnas i Borlänge, en heltid och en deltid. Heltidskåren kan till exempel finnas i Falun vid en brand, samtidigt som brand eller olycka sker i Borlänge. Gustafskårens tre man är ett bra komplement men kan inte ersätta Borlänge deltid.
Monica Lundin
Gruppledare Folkpartiet Borlänge
Arne Lissmats
Folkpartiet Borlänge, f.d. Räddningstjänsten Dala Mitts direktion
Insändaren publicerades i Borlänge tidning och Dalademokraten 23/5. I Borlänge tidningar kan du se den här.
Vid dagens kommunfullmäktige har vi pratat om Vänsterpartiets motion om att erbjuda alla våra 9-klassare möjligheten att kunna resa till någon av andra världskrigets förintelseläger.
Vi liberaler delar motionärernas uppfattning om att risken är stor att fascism och fascistiska rörelser får fotfäste i vår vardag och i vårt samhälle. Motionens syfte är därför mycket gott. Skolan i Borlänge har en mycket viktig roll i att sprida kunskap och förståelse om främlingsfientlighet och t ex förintelsen. Det finns även andra hemska folkmord i mer modern tid som i Rwanda, Srebenica. Skolan ska även hela tiden arbeta med frågor om mänskliga rättigheter och den värdegrund som vårt samhälle vilar på, precis som motionssvaret säger.
Vi har förståelse för att det i dagsläget saknas pengar för detta ändamål och även att beslut om sådana saker tas på tjänstemannanivå. Dock hamnar vi i en märklig situation om vi som politiker hela tiden blir hänvisade till att vi har en delegationsordning från KF till nämnd, till verksamhetsområden till verksamhetschefer. Var kan då vi som politiker vara med och påverka? Jag ska fundera vidare på detta…
Borlänge kommun bedriver för närvarande ett utmanande arbete med inkludering av utrikesfödda människor i samhället på många olika nivåer, både i skolvärlden och på arbetsmarknaden. Utifrån Borlänges situation och utmaningar borde det i det här fallet vara möjligt att initiera ett arbete där skolorna tar ett gemensamt samlat grepp för att ge våra ungdomar än mer bred kunskap i dessa frågor. Det behöver inte bara t ex handla om överlevande från förintelsen utan kan även inbegripa människors berättelser om vardagen i ett krigsdrabbat land och flykt från t ex Syrien eller Somalia. Vi behöver hela tiden höra dessa berättelser för att öka förståelsen för hur bra vi har det i Sverige och vikten av att vi ger människor skydd. Den idén tar jag med mig fortsatt in i valrörelsen.
Det är otroligt viktigt att vi framöver fortsatt lyssnar och lär av dem som har erfarenheter av fascism, terror och krig för att aldrig glömma vår gemensamma historia. Tänk om människor kan göra det i stället för att köpa in sig på populistiska politiska förslag som har bäring på människors rädsla, otrygghet och okunskap.
Man kan tro att historien ligger bakom oss. Men tänk då på att vi lever mitt i den. Vi är genom våra handlingar med och skapar och påverkar historien – här och nu.
Så idag har vi debatterat de nya avgifterna för förskola och fritidshem i barn- och bildningsnämnden. (s) förslag går ut på att hushåll med inkomst under 20 000 kr inte ska behöva betala någonting för sin plats samt att full maxtaxa tas ut, dvs det tas ingen hänsyn till hur många timmar ditt barn vistas i verksamheten om dagarna. Alla betalar utifrån full beläggning och sin inkomst, ja- förutom de med inkomst under 20 000 kr då….
Folkpartiet med stöd av Alliansen lade ett eget förslag och vi fick sedan i röstningen stöd av OFA och SD. Vänstern valde att gå med socialdemokraterna och miljöpartiet.
Vårt förslag har två viktiga grundprinciper:
1. Valet av avgiftssystem ska inte innebära någon intäktsförlust för kommunen samt
2. att närvaron i form av schemalagd tid ska vara med som parameter vid beräkning av avgiften.
Jag har skrivit ihop en reservation som ni gärna får läsa: Reservation förskole- och fritidsavgifter_BBN_20130213. Där står min argumentation för vårt förslag och mot deras.
Nu ska det här ärendet vandra vidare upp till finansutskott, kommunstyrelse och sedan fullmäktige så under kan ju fortfarande ske. Men nog känns det som att (s), mp och v slänger ut valfläsk till hushåll med lägre inkomst än 20 000 kr redan nu….
Liberala hälsningar från Monica
Idag har barn- och bildningsnämnden tagit beslut i frågan om nya avgifter för förskola, pedagotiska omsorg och fritidshem. Jag redovisar Folkpartiets förslag lite längre ner, vilket fick medhåll från resterande Allians samt Omsorg För Alla (OFA), dvs 6 av 15 ledamöter. Sverigedemokraterna avstod från att rösta. Vänstern röstade med Socialdemokraterna och Miljöpartiet så deras förslag gick också genom i nämnden. Förslaget ska till sist upp till Kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut.
Det vinnande förslaget innebär sammanfattningsvis:
Vårt motförslag går ut på att skapa ett avgiftssystem som har en inbyggd avgiftsreducering vid lägre antal närvarotimmar för att undvika risken för ökade barngrupper och ökad personalbelastning. Inkomstgränsen föreslås ligga fast på 13 000 kr/månad och hushåll. Det går att skapa ett system som inte på långa vägar är lika komplicerat med dagens 24 olika procentsatser för förskolan och 36 olika procentsatsar för fritidshemmen.
Ett exempel på modell är en, oavsett inkomst, gemensam timtaxa för barn 1, en gemensam timtaxa för barn 2 samt en gemensam timtaxa för barn 3, utifrån maxtaxans indelning på detta vis. Timtaxorna multipliceras sedan med antal närvarotimmar. Närvarotimmarna anges, precis som idag, via schemainlämning. Detta kommer även att behövas i liggande förslag eftersom förvaltningen behöver kunna planera verksamheten. Som avgiftstak ligger dock maxtaxanivåerna, dvs ett hushåll kan aldrig betala mer än vad maxtaxan föreskriver.
Det finns även andra exempel på modeller från övriga Sverige.
Jag söker föräldrar som vill vara med i en föräldrapanel dit jag kan vända mig för att diskutera frågor som dyker upp för mig och er inom förskola, skola och gymnasium här i Borlänge men även nationella frågor kan bli aktuellt.
Ni blir mina rådgivare helt enkelt 🙂 Samtidigt får ni ett forum där ni har möjlighet att ge mig feedback på hur ni upplever förskolan och skolan här i Borlänge kommun.
Är Du intresserad av att vara med? Adda mig som vän på Facebook och så lägger jag till dig i gruppen..
Hälsningar från Monica
Höjning av lärarkompetensen
I maj 2011 skrev vi liberaler en motion om åtgärder för att höja lärarkompetensen i Borlänge. Vi önskade få en redovisning från barn- och bildningsnämnden om antalet obehöriga lärare i kommunen, att dessa lärare ska erbjudas kompletterande utbildning genom Lärarlyftet samt att målsättningen bör vara att inom tre år enbart ha behöriga lärare i Borlänge. Svaret som gavs skrevs i april, det sades inget om nulägesbild, det sades inget om tidplan/prognos om när lärarna ska bli behöriga. Något mer måste ha hänt sedan april än den bilden som beskrivs. Jag vill ha mer information och yrkade därför återremiss, vilket inte majoriteten beslöt. Det är bara att bita ihop och komma igen.
Kommunfullmäktiges sammanträden kommer att sändas på Internet inom en snar framtid.
Jättebra så att alla som är nyfikna själva kan titta och lyssna.
Stärka placerade barns rättigheter
I juni 2011 skrev vi en motion där vi vill stärka placerade barns rättigheter. För att fatta mig kort så vill vi att fullmäktige ska besluta följande:
Tyvärr har inte lagen som styr detta kommit ännu så motionen blev besvarad, inte bifallen som jag ville. Jag tycker att vi kan gå i bräschen och införa detta innan lagen kommer och inte vänta med dessa åtgärder som är så viktiga för våra placerade barn och ungdomar. Trist – men det är bara att komma igen och kontrollera detta igen när lagen kommer.
Borlänge kommun ska bli millenniekommun. Vi ska bli väldigt mycket i den här kommunen. Kan vi inte bara fokusera på kärnverksamheten? Skola, vård och omsorg!!
Nu blev jag lite trött, detta får bli det sista inlägget för ikväll. Good night!
Här kommer en fortsättning från dagen….
Borlänge kommun kommer från 1 januari 2013 att överta ansvaret för hemsjukvården från Landstinget Dalarna.
Borlänge kommun kommer ansluta sig till den gemensamma färdtjänstorganisationen i Dalarna som kommer att organiseras inom Region Dalarna.
Nya och justerade riktlinjer för serveringstillstånd i Borlänge
Några nya tillägg har gjorts till riktlinjerna för serveringstillstånd. Det som debatterades mest var huruvida socialnämndens ordförande ska kunna besluta att det ska kunna serveras alkohol i kommunala lokaler, såsom t ex på Maximteatern och på Domnarvsvallen. Vänstern ville ändra tiden för serveringstillstånd från dagens kl 02 till att vara kl 01. Vi liberaler tycker att det måste råda frihet under ansvar när det gäller alkoholutskänkning, vi har lagar och förordningar som styr utskänkningen. Det finns ordningsvakter, bartenders gör bedömningar om ev överservering etc.
Samtidigt driver vi liberaler att det ska vara livskvalitet att bo i Borlänge. Ja, vi tycker faktiskt att det är livskvalitet att ha en fotbollsarena för elitfotboll, där man kan ta sig en öl. Vi tycker också att det är livskvalitet att kunna få ta sig ett glas vin på Maximteatern när de visar vuxenföreställningar. Personligen tycker jag att vi skulle kunna utöka serveringstillståndet till kl 03 för att ytterligare sprida ut tiden då folk kan lämna krogen. Jag har hört polisen prata om fördelen att sprida ut hemgången för krogbesökarna då man lättare kan stävja bråk.
Borlänge kommun som Fair Trade City
Varför ska man låsa sig vid en märkning? Låt valfriheten råda! Tänk om det dyker upp ett bättre varumärke som erbjuder ännu bättre förhållanden för bananodlare runt om i världen? Vi har möjlighet att köpa Fair Trade utan att vara en Fair Trade City. Förutsättningarna finns redan för att genomföra etiska och miljömärkta val, nämligen i kostpolicyn. Varför inte fokusera på den? Varför inte fokusera på att förbättra förutsättningarna i kostpolicyn för etiska inköp i upphandlingen men hålla det mer öppet inför ev. andra märkningar. Vi liberaler yrkade på avslag till hela förslaget men vi förlorade. Nu ska Borlänge bli Fair Trade City…..
Klockan är nu 20.45 och vi är på punkt 13 av 28.
Höstens första kommunfullmäktige – spännande att den politiska hösten kör igång även på denna arena 🙂
Mötet började kl 13 idag. Det blir nog ett långt möte, ända till 22, som är sluttid, är nog tänkbart.
Här kommer ett urval av olika ärenden:
Genomgång och analys av personalbokslut
Personalbokslutet tar upp många positiva saker, t ex så sjunker sjukfrånvaron bland kommunens personal. En medarbetarundersökning ska genomföras vilket också är mycket positivt. Det jag ser som allvarligt är att övertidsuttaget ökar igen, särskilt i den sociala sektorn. Dessutom ökar personalstyrkan totalt sett, trots att ekonomin är svag och söker besparingar och kommunen borde hålla koll på detta. Jag efterfrågade vilka åtgärder och strategier kommunen har och personaldelegaten höll med om det allvarliga läget. Tycker inte att jag fick veta så mycket mer än så tyvärr.
Principfråga om underlag som finns i handlingarna
En diskussion dök upp om ett ärende där man från sossarnas sida ville lägga till en beslutspunkt utan att den behandlats och beretts i vanlig principiell ordning. Vänstern yrkade att den punkten skulle återremitteras vilket vi liberaler beslutade oss att stödja. I handlingarna finns även ojusterade protokoll, vilket inte får förekomma. Hur som helst, omröstning om den föreslagna återremissen hölls till slut och votering begärdes. Ett tjabbel utan dess like följde då närvarolistor inte stämde. Jag fanns t ex inte med på närvarolistan 🙂 Tre voteringar hölls med felaktiga närvarolistor varpå ytterligare ett upprop hölls för att få till en lista som stämde med oss som faktiskt är här. Sedan hölls en fjärde votering och återremissyrkandet gick faktiskt genom. Hela processen blev dock en parodi. Presidiet var INTE förberett för detta…. Intressant är att detta inte är första ärendet ikväll som har beretts dåligt.
Kostpolicy
En bra kostpolicy har skrivits för kommunens arbete med maten och måltiderna som serveras. Sverigedemokraterna ville ta bort meningen som säger att ”maten ska vara anpassad till individuella behov såsom etiska, kulturella, religiösa och medicinska skäl”. Anledningen skulle vara risken att få Halal-slaktat kött i våra matsalar runt om i kommunen. Vi liberaler är trygga med vår svenska djurskyddslag och även det arbete som Marit Paulsen bedriver vad gäller detta i EU-parlamentet. Detta skrivs på Svenskt kötts hemsida, vilket gör mig trygg:
”Djuren bedövas precis som vanligt och som alltid i Sverige. Det enda som skiljer är att vi avblodningen läggs själva snittet på ett annat sätt. Det är även så att en person med muslimsk status närvarar vid halalslakt. Denne uttalar också en vers. I Sverige har vi absoluta krav på att djur ska vara bedövade innan slakt. Det omfattar även s k Halalslaktade djur. Inga undantag är tillåtna.”
Sverige är ett mångkulturellt samhälle med människor med olika smak. Några är köttätare, några är vegetarianer, några är veganer. Låt valfriheten råda – låt människor äta vad de vill. I Sverige slaktar vi inte djur utan bedövning!
Nu är klockan halvfem och vi har avverkat fem punkter av totalt 28…. Demokrati tar tid….
Förresten, visste ni att om det är minst 60 % kött i en köttbulle så kan det kallas köttbulle 🙂
Ja, ni har säkert läst mina inlägg om ersättningsmodulerna i Torsång förut. Det allra senaste som hände i juni var att (s)-minoriteten efter ett år plötsligt hittade igen kommunstyrelsens reglemente, där de hittade motivering till att skjuta över beslutet till högsta tjänsteman på Kommunfastigheter. Denna tjänsteman har tagit beslutet att modulerna ska byggas i Ornäs och bygglov för detta lämnades in före sommaruppehållet. Miljö- och byggnadsnämnden har sedan godkänt bygglovet. Igår var finansieringen uppe på finansutskottet där vår gruppledare Lars Ingvarsson deltog och röstade för finansieringen av moduler i Ornäs. Låt mig förklara hans agerande.
Liberalernas ståndpunkt är att modulfrågan i praktiken blev beslutad när (s) så kreativt plötsligt efter ett år hittade igen reglementet och sköt över beslutet till en tjänsteman. Tragiskt, tråkigt och ett desperat agerande. Visst, vi är besvikna över det förfaringssättet men det är bara att gå vidare. Att besluta om finansieringen av ett taget beslut är inte fel i min mening, det är ett steg i processen och finansutskottets roll. Både Lars och jag är pragmatiker och vi vill komma vidare i frågan, barnen och personalen behöver en ny lokal snarast.
Dock är jag osäker på hur det kommer att gå framöver. Har bygglovet i Ornäs överklagats? Det gick rykten om att risken för detta är stor, vilket vi även tog med i vår riskbedömning över att ha modulerna i Ornäs. Hur lång tid tar i så fall denna process? Kommer det att byggas moduler överhuvudtaget eller hinner skolan i Torsång bli klar före dess? Vem vet, tänk om det hade varit en snabbare lösning att sätta modulerna i Alsbäck direkt, precis som vi sade. Den som lever får se.
Vi i Folkpartiet och Alliansen kämpar fortfarande för en skola i Torsång och i och med det en medborgardialog om var skolan ska ligga.