Trendbrott i Borlänges skolor!

När man summerar de fyra år 2019-2022 som jag arbetade som skolkommunalråd och även mina oppositionsår 2005-2018 kan man inte undvika att nämna mitt huvudfokus: att skolan i Borlänge skulle vända kunskaps- och resultatmässigt. Så många elever som möjligt ska komma in på gymnasiet då vi vet att det är en biljett bort från utanförskap och en biljett till en ljusare framtid. Jag stack ut och förde in min devis skola i världsklass in i skoldebatten och in i Borlänge kommuns styrdokument. Mycket spe fick jag för detta och jag har försvarat min vision i många debatter och diskussioner med politiker, tjänstemän och personal men jag har stått fast i min tro på vad rätt styrning och ledning kan göra och under perioden såg jag också tecken att vi var på väg att vända utvecklingen.

På väg mot Skola i världsklass

Med insikten om vad som är möjligt har jag det senaste året susat runt i Borlänge och Dalarna med min bil fullsmetad med mitt namn på men framför allt med texten: ”På väg mot skola i världsklass.” Det var också mitt budskap i både valet 2018 och 2022. Flera har berättat att de 2018 kryssade just mig pga av min kamp och att jag ville göra något åt skolan i Borlänge. Vid valet 2022 hade vi varit med och styrt i lite mer än 3,5 år och vi hade tecknen redan då på att vi fått en vändning, vilket vi också kommunicerade. Men kom det verkligen fram? Jag är självkritisk. Ska man se till valresultatet så belönades vi inte som parti för dessa framgångar. Jag blev fortfarande personkryssad in i kommunfullmäktige och det är jag mycket tacksam för men målet var högre satt än så.

Politiska motståndare, tidningskrönikörer och borlängebor lever fortfarande i tron att skolan i Borlänge är dålig, sämst, ja kass. Mitt i vårstöket för någon månad sedan frågade en granne mig väldigt förnärmat, ja t o m argt, HUR i allsin dar jag kunde åka runt med min bil som det står skola i världsklass på när skolan i Borlänge är så dålig. Rubrikerna om att vi legat lågt i skolrankningen har liksom etsat sig fast efter alla år. Men någonstans måste faktaresistensen få ett slut tänker jag och folk behöver börja ta till sig att saker och ting faktiskt kan förändras.

Jag har stor respekt för att en bild sätter sig och sanningen är att sedan början av 2000-talet har nyckeltalen för Borlänges skolor fallit. Därav mitt 15-åriga idoga arbete i opposition att ifrågasätta, vrida och vända på majoritetens förslag och komma med konstruktiva motförslag. Men det är också anledningen att den negativa utvecklingen var tvunget att få ett slut och just därför satte jag höga mål för att kunna vända utvecklingen.

Vi har ett trendbrott

Nu har vi facit! Vi har ett tydligt trendbrott!

Det finns en jättebra jämförelsesajt som heter Kolada där man kan jämföra Sveriges kommuner med varandra. Kolla gärna in den här länken. Ni kan välj år, nyckeltal och jämföra mellan olika kommuner. Mycket bra verktyg. För övrigt önskar jag att vi skulle vara anslutna och lämna in fler uppgifter än vi gör på många andra områden.

Här är några axplock på de nyckeltal som vi följt i barn- och utbildningsnämnden och det är mycket glädjande att se att de flesta stigit rejält!

Meritvärden elever i åk 9 Borlänges kommunala skolor – ökning från 193,3 (2019) till 214 (2022).

Andel behöriga åk 9-elever i Borlänge i till estetiska programmet – ökning från 69,3% (2019) till 78,6% (2022)

Andel behöriga åk 9-elever i Borlänge till ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammen – ökning från 66,8% (2019) till 76,3% (2022)

Andel behöriga åk 9-elever i Borlänge till naturvetenskaps- och teknikprogrammen – ökning från 63,4% (2019) till 72,8% (2022)

Andel behöriga åk 9-elever i Borlänge till yrkesprogrammen – ökning från 70,5% (2019) till 79,3% (2022)

Lärare (heltidstjänster) i Borlänge med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne i grundskola åk 1-9 – ökning från 58,7% (2019) till 62,8% (2022)

Lärare med pedagogisk högskoleexamen i Borlänge åk 1-9 – ökning från 68,9% (2019) till 73,5% (2022)

Skolrankingen

Sist men inte minst skolrankingen. I Kolada benämner man detta ett utvecklingsnyckeltal. Det består av det sammanvägda resultatet för elever i åk 9 baserat på andel som uppnått kunskapskraven, andel behöriga till yrkesprogram och genomsnittligt meritvärde (17 ämnen) samt avvikelsen från det modellberäknade värdet för dessa tre nyckeltal. Det avser resultatet för elever i Borlänges kommunala skolor. Det redovisade resultatet är kommunens placering bland landets 290 kommuner. Källa: Öppna jämförelser grundskola, Sveriges kommuner och regioner.

Mellan åren 2019 och 2022 har kommunen förbättrat sig från plats 272 till plats 188! Så bra har kommunen inte legat sedan mätningen startade 2014.

Det finns mycket kvar att göra i Borlänge men vi är sannerligen på god väg mot högre och bättre resultat. Jag är sjukt stolt att ha bidragit med min kunskap och ledning för att under perioden förbättra oss på detta sätt. Och jag är otroligt stolt över personalens och elevernas insatser. Utan er hade det inte varit möjligt. Jag hoppas att den nya majoriteten med S och M vårdar detta och fortsätter på inslagen väg. Tro mig, de kommer att granskas.

Så vad ska man göra om man vill bryta en negativ utveckling?

Så hur kommer man hit, hur bryter man en negativ utveckling, vad är lösningen? En bra och grundlig nulägesanalys, mål om var vi ska och en plan på hur vi tar oss dit är min lösning. Sedan stick to the plan. Det tar tid att genomföra stora förändringar men med ständigt fokus på var vi ska och hålla i uppföljningarna kommer resultaten. Det arbetssättet måste genomsyra hela organisationen och det är politikens roll att styra, leda och följa upp att det görs.

Är du mer nyfiken på hur jag/vi har arbetat? Du är varmt välkommen att kontakta mig. Jag finns också tillgänglig för att ta mig an uppdrag till organisationer som vill jobba med sin målstyrning, vända på stenar och nå bättre resultat.

I morse blev jag också så sjukt stolt och glad över Borlänge tidnings ledare som uppmärksammat trendbrottet och lyfter mitt arbete och ledarskap. Efter många år och kritiska rubriker sitter den artikeln riktigt bra! För att läsa den, klicka på länken (låst artikel)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.