Debatt: Dags att ta pojkars skolresultat på allvar

Pojkar som inte lyckas i skolan växer allt för ofta upp till aggressiva män. Det drabbar hela samhället, men framför allt flickor och kvinnor i deras närhet. Den växande skillnaden mellan pojkars och flickors skolresultat har varit känd i decennier, ändå görs för lite för att vända på utvecklingen.

Var fjärde pojke (26 procent) går ut grundskolan utan fullständiga betyg. Det är en allvarlig utveckling. Agerar vi inte för att vända på pojkarnas dalande skolresultat, riskerar vi på sikt bana väg för ett växande jämställdhets- och demokratiproblem.

Idag sticker pojkarna ut när det kommer till läsning och skrivande. Drygt var femte pojke i årskurs nio har svårt med läs- och skrivförmågan. Därför måste de fångas upp i lågstadiet och ges förstärkta insatser så de kan läsa och skriva innan de släpps vidare till mellanstadiet.

Vi vet att de som inte kan läsa och skriva ordentligt, sannolikt inte heller presterar bra i andra ämnen. Den här utvecklingen är ett stort svek mot pojkarna. En kartläggning från Dagens Nyheter visar dessutom att många killar som inte klarar skolan hamnar i kriminalitet, vilket får förödande konsekvenser för såväl den enskilde som för samhället i stort.

Liberalerna satsar därför 16 miljarder kronor mer än regeringen på skolan i vår budgetmotion i riksdagen. Det är ett tydligt besked till väljarna att vi liberaler alltid sätter skolan först. Så även i till exempel Borlänge där vi i varje diskussion, förhandling och budgetprioritering alltid sätter skolan först och vi har även inkluderat kön som en parameter i vår socioekonomiska resursfördelningsmodell mot bakgrund av att pojkarna halkar efter. Vi vet att det är satsningar på skolan som behövs. Idag är det främst de pojkar som behöver skolan som mest, som drabbas hårdast av att insatserna uteblir.

Vi vill införa fler och tidiga insatser för att alla barn ska lära sig läsa och skriva i grundskolans tidigare årskurser. Vi vill avsätta mera pengar till läromedel, införa fler särskilda undervisningsgrupper och speciallärare för att kunna ge fler elever stöd för att klara skolan. Vi vill införa läxhjälp och ha obligatorisk lovskola för dem som behöver det. Vi vill förtydliga lärarnas befogenheter, höja deras löner och avlasta deras administrativa arbete för att de ska få mer tid till undervisning.

Det är dags att ta pojkkrisen i svensk skola på allvar. Lyckas vi inte vända utvecklingen så riskerar vi gå en framtid till mötes där dörrar till arbetsmarknaden stängs för männen och samhället blir mer våldsutsatt. Det vore ett stort svek mot pojkarna och ett misslyckande för den svenska jämställdheten och för Sverige.

Gulan Avci (L), Jämställdhetspolitisk talesperson

Monica Lundin (L), Skolkommunalråd Borlänge och toppkandidat till kommun och riksdag

Cecilia Elving (L), Ordförande Liberala Kvinnor

Publicerad i Borlänge tidning 22 juli 2022

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.